بزرگ‌ترین واحد تولید لوله‌های جی‌آرپی در گیلان ساخته می‌شود

رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد:به زودی با سرمایه‌گذاری ۲۱۰میلیارد ریالی شرکت تولیدی کانال، لوله و قطعات پیش‌ساخته بتنی گیلان بزرگ‌ترین خط تولید لوله‌های GRP شمال کشور در این استان ساخته می‌شود. علی عبداللهی، استاندار گیلان در دیدار از شرکت لوله و قطعات بتنی گیلان با اعلام خبر فوق افزود: این کارخانه یکی از مهم‌ترین واحدهای صنعتی استان است که در سال ۵۲ توسط متخصصان شرکت فرانسوی سوکرا ساخته شد و سال‌ها توسط متخصصان خارجی اداره می‌شد.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی و خروج متخصصان خارجی، اداره و فعالیت این شرکت برعهده متخصصان ایرانی گذاشته شد و خوشبختانه در حال حاضر در تعمیر، نگهداری و حتی ساخت برخی ماشین‌آلات این کارخانه نیز خودکفا شدیم.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان گیلان خاطرنشان کرد: اگرچه بخش عظیمی از تولیدات این مجموعه به دلیل بستر مناسب در گیلان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد تا استان‌های مجاور مانند مازندران، گلستان، اردبیل و قزوین نیز از این محصولات استفاده کنند. وی ادامه داد: به این منظور علاوه بر آن که باید همه مسوولان و مدیران استان و وزارت نیرو از این مجموعه حمایت کنند، این شرکت نیز باید با سرمایه‌گذاری‌های جدید و راه‌اندازی خط تولید لوله‌های GRP گام‌های بلندتری در راه توسعه صنعت گیلان، خودکفایی و حتی صادرات بردارد.

گلریز، مدیر عامل شرکت تولیدی کانال لوله و قطعات بتنی گیلان، نیز در این مراسم گفت: این شرکت یکی از سه شرکت تولید کننده لوله‌های سانتریفوژ در کشور است که عمده محصولات آن در طرح‌های آبرسانی، آبیاری و زهکشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی هدف اصلی راه‌اندازی این شرکت را تامین لوله‌های بتنی برای آبیاری و زهکشی دشت فومنات دانست.

وی افزود: از سال ۶۲ با تلاش و همت کارشناسان داخلی خط تولید لوله‌های تحت فشار آبرسانی نیز در این کارخانه راه‌اندازی شد و خوشبختانه در‌حال‌حاضر در تمام طرح‌های آب منطقه‌ای گیلان و طرح‌های آبرسانی قزوین و زنجان از لوله‌های تولیدی این مجموعه استفاده می‌شود.

گلریز با انتقاد از شرکت آب و فاضلاب شهری استان گیلان تصریح کرد: با وجود آن که شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌های همجوار از لوله‌های ما استفاده می‌کنند و به رغم آن که ۲۶درصد از سهام این شرکت متعلق به آبفای گیلان است این شرکت تا کنون هیچ خریدی از ما نداشته و تمام لوله‌های مصرفی خود را از استان اصفهان خریداری می‌کند.

مدیر عامل شرکت لوله و قطعات بتنی گیلان با اشاره به این که ظرفیت تولید این شرکت روزانه معادل ۸۰۰متر مکعب لوله و نیم لوله است، افزود: خوشبختانه با وجود همه مشکلات و موانع ظرفیت تولید این شرکت از سال ۸۳ تا کنون ۳۰درصد رشد داشته و محصولات خود را برای ۲سال آینده پیش فروش کرده است. این در حالی است که فقط دو خط از پنج خط تولید شرکت فعال است.

گلریز به بیان مشکلات شرکت پرداخت و یکی از مهمترین مشکلات را تهیه سیمان دانست. وی افزود: مصرف سیمان این کارخانه ماهانه ۷۰۰تن است که با توجه به نوع آن باید از کارخانه سیمان تهران تامین شود که از این نظر با مشکلاتی مواجهه می‌شویم.