تبریز- خبرنگار دنیای اقتصاد: هیاتی به سرپرستی نماینده سازمان یونسکو با حضور متخصص برنامه‌های فرهنگی دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به همراهی مسوول هماهنگی امور پایگاه‌های میراث فرهنگی کشور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از قسمت‌های مختلف بازار تبریز دیدن کردند. به گزارش روابط‌عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در این دیدار که با هدف بررسی مقدمات ثبت جهانی بازار تبریز ترتیب یافته بود، هیات نمایندگی سازمان یونسکو به مدت چهار ساعت از قسمت‌های مختلف بازار تبریز بازدید کردند.

«یوکا» نماینده سازمان یونسکو در جریان این دیدار، فرآیند ثبت جهانی آثار را فرآیندی پیچیده دانست و افزود: هر اثری که در زمره ثبت جهانی قرار می‌گیرد، باید با شاخص‌های برنامه ثبت جهانی تطبیق و در مقایسه با موارد مشابه اهمیت تاریخی، ویژگی‌های معماری، شیوه حفظ و سایر موارد متعدد دیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی در عین حال برای ثبت جهانی بازار تبریز اظهار امیدواری کرد.

همچنین رضا عبادی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی نیز در این مراسم درخصوص چگونگی ثبت این اثر تاریخی اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با تنظیم سازوکارهای لازم، در حال مستندسازی و تنظیم گزارش‌های لازم برای تهیه پرونده بازار تبریز به سازمان میراث فرهنگی کشور ا ست تا از آن طریق به سازمان یونسکو ارائه شود. رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه سازمان یونسکو براساس قوانین موجود از هر کشور، سالی یک اثر را در صورت واجد شرایط بودن و تکمیل پرونده می‌پذیرد افزود: بازار تبریز هم‌اکنون در لیست ثبت موقت جهانی سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفته و جزو نامزدهای اصلی ثبت جهانی است که پرونده آن در دست اقدام است.

عبادی همچنین با اشاره به ضرورت همکاری همه جانبه دستگاه‌های دولتی و بازاریان مبنی بر حفظ و نگهداری این اثر ارزشمند گفت: باید از هرگونه تعمیرات و هر اقدامی که بتواند بین بازار تبریز و شاخص‌های سازمان جهانی یونسکو فاصله ایجاد کند، پرهیز کرد.

وی در عین حال، همکاری بازاریان را در این خصوص ستود و یادآور شد که همکاری بسیار مثبت بازاریان، چنین امتیازی را برای تکمیل یکی از شاخص‌های پرونده حاصل کرده است.