دانشجوی دانشگاه تبریز برای نخستین بار در جهان موفق به طراحی و ساخت شیر الکترومکانیکی ضدیخ شد. به گزارش خبرگزاری فارس، حامد صادقی، دانشجوی رشته مکانیک ماشین‌های کشاورزی دانشگاه تبریز، هدف از طراحی و ساخت این دستگاه را بیشتر به منظور جلوگیری از یخ‌زدگی آب، ترکیدگی لوله‌های آب در دمای زیر صفر و هدر رفتن آب اعلام کرد و گفت: این دستگاه برای جلوگیری از یخ بستن آب در دمای زیر صفر درجه طراحی شد که می‌تواند به صورت یک طرح ملی در کنار هر کنتور آب در مناطق سردسیر نصب و مورد استفاده قرار گیرد.

وی جلوگیری از یخ زدن مواد موجود در خازن‌های پالایشگاه، جلوگیری از یخ زدگی آب درون لوله‌های چاه‌های آب، جلوگیری از یخ زدگی آب درون لوله‌ها در زیرزمین، حیاط منازل و استفاده در صنایع پتروشیمی‌و انتقال نفت و گاز را از دیگر کاربردهای این دستگاه اعلام کرد.

صادقی تصریح کرد: هزینه بسیار کم تمام شده این دستگاه کم‌مصرف بودن، راحتی نصب آن در کنتور برق خانگی و استفاده در مناطق محروم با قیمت ارزان و وجود تمام قطعات آن در بازار داخلی از دیگر مزیت‌های این دستگاه است.

این مبتکر تبریزی وجود دو قسمت مکانیکی و الکترونیکی را از اجزای اصلی این دستگاه اعلام کرد و با اشاره به نحوه کار این دستگاه افزود: سنسور دمای تعبیه شده در دستگاه با تشخیص دادن اینکه شیر می‌خواهد یخ ببندد از طریق مدار الکتریکی شیر مکانیکی آب را باز می‌کند و به مدت دو ثانیه آب با فشار تمام تخلیه می‌شود به طوری که کریستال آب می‌شکند و شیر به طور اتوماتیک بعد از دو ثانیه بسته می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این دستگاه در طول مدت ۶ماه و با هزینه ۱۳۰ هزار ریال طراحی و ساخته شده است که در صورت تولید انبوه آن قیمت تمام شده به زیر ۸۰ هزار ریال خواهد رسید.