وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بهره‌برداری نخستین شبکه هوشمند استانی در کشور به صورت آزمایشی در اصفهان خبر داد. محمد سلیمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در حاشیه مراسم افتتاح طرح‌های مخابراتی افزود: شبکه هوشمند استانی برای نخستین بار در کشور به صورت آزمایشی و با همت مخابرات این استان انجام شده است.

وی اظهار کرد: شبکه هوشمند مخابراتی استان اصفهان، با نام مترو اترنت استان به فعالیت می‌پردازد که هم‌اکنون سرویس‌های ویدئو کنفرانس با کیفیت مطلوب، دوربین‌های داخل شهری، میزبانی وب‌سایت آموزش و پرورش استان و کتابخانه دیجیتالی مرکز جهانی آل‌البیت(ع) با بیش از ۱۰هزار کتاب الکترونیک را پشتیبانی می‌کند.

سلیمانی ادامه داد: شبکه هوشمند از لحاظ ساختار به گونه‌ای است که در لایه‌ای بالاتر از شبکه‌های معمول مخابرات قرار می‌گیرد و مشترکان می‌توانند از انواع خدمات آن به آسانی و با سرعت استفاده کنند.

شبکه هوشمند(Intelligent Network) یک سیستم یکپارچه برای ارائه خدمات جدید و متنوع مخابراتی و ایجاد ارتباط بهتر و سریع‌تر است. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این شبکه فضای سالم و امن آن برای مشترکان است. از طریق شبکه هوشمند با خطوط تلفن‌ثابت حداکثر ۲۴۰ کاربر می‌توانند از آن استفاده کنند. از مزایای دیگر شبکه هوشمند سرعت بسیار بالای آن، عدم وابستگی به اینترنت و صرفه‌جویی در زمان است.