شهرک تولیدی ماهیان زینتی در مازندران ایجاد می‌شود

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: مدیر کل شیلات استان مازندران از ایجاد شهرک تولیدی ماهیان زینتی در استان مازندران خبر داد.

حبیب‌نژاد با بیان اینکه ظرفیت تولید ماهیان زینتی در این استان بسیار بالا است اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود، افزود: با ایجاد شهرک ماهیان زینتی در استان ضمن کسب درآمد، برای جوانان و فارغ‌التحصیلان شیلات استان نیز ایجاد اشتغال می‌شود. وی گفت: با وجود آنکه استان از نظر تولید ماهیان گرمابی رتبه اول و در تولید ماهیان سرد آبی رتبه دوم کشور را دارا است ولی متاسفانه تنها توانسته‌ایم از ۳۵درصد ظرفیت استان استفاده کنیم. وی که در مرکز پرورش ماهی شهید باهنر کلاردشت سخن می‌گفت: درباره این مرکز گفت: این مرکز توانسته برای اولین بار ۱۶۷هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا خال قرمز را به وزن متوسط نیم گرم تولید و پرورش دهد و در رودخانه‌های سطح کشور رهاسازی کند.

حبیب‌نژاد از تولید ۵۵۵هزار و ۷۰۰قطعه بچه‌ماهی آزاد به وزن متوسط ۲۰گرم در سال ۸۵ در این مرکز خبر داد و گفت:بچه‌ ماهی‌های تولید شده به منظور حفظ و بازسازی ذخایر دریای خزر در رودخانه‌های استان مازندران رها شده است.

مدیر کل شیلات استان مازندران افزود: این مرکز همچنین توانسته تعداد ۱۵میلیون قطعه تخم و لار و قز‌ل‌آلا رنگین‌کمان تولید کند که با نرخ مصوب شیلات کشور و به منظور حمایت از بخش تولید و پرورش‌دهندگان ماهی بخش‌خصوصی تحویل دهد. وی ظرفیت تولید بچه‌ماهی آزاد و قزل‌آلای رنگین‌کمان را در مجتمع تکثیر و پرورش ماهی شهید باهنر کلاردشت بالا اعلام کرد و از کارشناسان و کارکنان این مرکز خواست برای حفظ وبازسازی این ذخایر تلاش کنند.

وی یادآور شد: در سال‌جاری ۱۰میلیون قطعه بچه‌ماهی کپور نیز برای بازسازی ذخایر دریای خزر تولید و در رودخانه‌های استان رها شدند.

حبیب‌نژاد، همچنین از افتتاح ۱۲طرح شیلاتی در زمینه پرورش ماهیان گرم آبی و سرد آبی در استان مازندران در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: این طرح‌ها در شهرهای بابل، قائمشهر، ساری و جویبار با ظرفیت تولید ۵۸۰تن و اشتغالزایی بیش از ۳۰نفر با صرف هزینه ۸میلیارد و ۴۰۰میلیون ریال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با اشاره به رهاسازی ۴۰میلیون قطعه بچه‌ماهی سفید با وزن یک گرم در رودخانه‌های شیلاتی استان مازندران اعلام کرد و افزود: سرمایه‌گذاری این طرح ۸میلیارد ریال بوده است که در صورت مساعد بودن شرایط محیطی برای این بچه ماهیان می‌توان انتظار بازگشت شیلاتی‌ ماهی‌سفید را طی چند سال بعد با وزن بازاری و ارزش اقتصادی تقریبی ۶۰میلیارد ریال دانست.