ارومیه - خبرنگار دنیای اقتصاد: همایش محیط زیست و توسعه پایدار با حضور جمعی از کارشناسان محیط زیست، مدیران و صاحبان صنایع آذربایجان غربی در سالن اجتماعات کارخانه سیمان سفید ارومیه برگزار شد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی در این مراسم توسعه و محیط زیست را همگام و همسو با هم دانست و گفت: در صورت از بین رفتن محیط زیست و منابع طبیعی، توسعه نیز محکوم به شکست است. وی منابع محدود و نیاز نامحدود را دو ویژگی اصلی زندگی در دنیای امروز عنوان کرد و افزود: هماهنگ کردن این دو ویژگی منجر به توسعه پایدار شده و فرصت زیستن را برای همگان فراهم خواهد کرد.

کلانتری افزود: بخشی‌نگری بزرگ‌ترین آفت توسعه است و محیط زیست بدون صنعت و صنعت بدون محیط زیست بی‌معنی است.

وی با اشاره به اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت از محیط از سوی واحدهای صنعتی، پذیرفته شدن هزینه‌های زیست‌محیطی به عنوان مالیات، مشاوره، هدایت توسعه در واحدهای صنعتی، معرفی واحدهای صنعتی رعایت‌کننده ضوابط زیست‌محیطی به عنوان صنعت سبز و اعطای مدیریت زیست‌محیطی را از جمله این اقدامات عنوان کرد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۸واحد صنعتی در آذربایجان غربی به عنوان واحدهای صنعتی آلاینده معرفی شده‌اند گفت: این واحدها موظف به پرداخت یک درصد از درآمد خود به شهرداری‌ها شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی وارد شدن پسماندهای صنعتی به محیط زیست را یکی از مشکلات محیط زیست استان عنوان کرد و گفت: متاسفانه روزانه ۲هزار و ۵۰۰تن پسماند صنعتی این واحدها وارد محیط زیست می‌شود که این باعث بروز مشکلاتی شده است.

رییس سازمان صنایع و معادن استان آذربایجان غربی نیز در این مراسم با تاکید بر حفظ محیط زیست از سوی واحدهای صنعتی، صیانت از محیط زیست را لازمه رشد و توسعه پایدار کشورهای در حال رشد دانست و گفت: استان آذربایجان غربی به لحاظ داشتن معادن و و صنایع می‌تواند به یکی از قطب‌های سرمایه‌گذاری در کشور تبدیل شود.

حاج زمانی، عدالت در بهره‌برداری از منابع به دور از سوداندوزی را از جمله ضروریات مورد توجه از سوی سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع برشمرد و با بیان اینکه بخش عمده منابع موجود در طبیعت به علت نداشتن برنامه منظم و مدون از سوی سیستم‌های دولتی، محلی برای سوداندوزی برخی افراد می‌شود، افزود: با یکپارچه کردن سیستم و رعایت ضوابط زیست محیطی در هر منطقه به لحاظ قابلیت‌های آن می‌توان دیدگاه مثبتی را برای حفظ محیط زیست ایجاد کرد.

وی خواستار تشکیل کمیته هماهنگی سازمان‌های متولی بخش سرمایه‌گذاری در استان به صورت عملی شد تا چگونگی حفظ محیط زیست در زمان سرمایه‌گذاری توسعه در قالب برنامه‌های دقیق تنظیم شود.

حسین زاده، مدیر عامل شرکت سیمان ارومیه نیز در این همایش ضمن برشمردن اهداف این شرکت گفت: با توجه به تحولات و پیشرفت‌های ایران به منظور ارائه توانمندی‌ها و رقابت پذیری با سایر کشورهای جهان، تلاش برای افزایش کیفیت محصول تولیدی، کاهش ضایعات زیست محیطی، بهینه سازی و نگهداری و تجهیز ماشین‌آلات، ارتقای سطح آگاهی منابع انسانی، افزایش سطح ایمنی و بهداشت محیط کار، اجرای استانداردهای آموزشی مشاغل، تحت کنترل درآوردن بیماری‌های شغلی و زیان‌آور و توجه به استقرار سیستم‌های سیستماتیک مدیریتی از جمله عوامل مورد توجه این شرکت در ایجاد نوآوری و حفظ محیط زیست سالم است.

در پایان این مراسم گواهینامه تعهد سبز از طرف سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی و لوح تقدیر سازمان حفاظت از محیط زیست استان به دلیل ضوابط زیست محیطی به کارخانه سیمان ارومیه اهدا شد.