61درصد مصوبات هیات دولت در مازندران اجرایی شده است

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: از مجموع ۱۹۶ طرح مصوب هیات دولت در سفر به استان مازندران، تاکنون ۱۱۹ طرح اجرایی شده است. روح‌ا... قهرمانی چابک، معاون استاندار مازندران در جمع خبرنگاران افزود: ‌در سفر رییس‌جمهوری و هیات دولت به استان مازندران که آذرماه سال گذشته صورت گرفت، ۱۹۶ طرح به تصویب رسید که ۶۱درصد این مصوبات اجرایی شده است و پیش‌بینی می‌شود اجرای هر طرح در حالت خوش‌بینانه به طور متوسط ۳ سال به طول انجامد.

وی افزود: ۷۶ طرح مصوب نیز در حال پیگیری از سوی دستگاه‌های اجرایی است که از این تعداد، ۶۵ طرح باید در سال‌جاری اجرایی شوند، ۱۱ طرح دیگر نیز به دلیل مشکلاتی که در دریافت مجوزهای مختلف از سوی سازمان‌های مربوط دارند نیازمند مطالعات فنی و اقتصادی بیشتری از سوی وزارت کشور است و همین امر اجرایی شدن آنها را به تاخیر می‌اندازد.

وی اعتبارات نقدی دریافت شده از محل سفر رییس‌جمهوری را ۱۰۳۰میلیارد تومان اعلام کرد که در بخش‌های فرهنگی، ورزشی، بهداشت و درمان، آب و برق، گاز، مخابرات و راه هزینه شده است.

قهرمانی چابک، با بیان اینکه برای اجرای تمامی مصوبات هیات دولت ۱۵هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است، افزود: اجرایی شدن تمام طرح‌ها به ۸ سال زمان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های مخابراتی مصوب در این سفر ۱۰۰درصد به انجام رسیده‌اند، گفت: نصب ۶۳هزار تلفن ثابت، نصب ۴۶۰ کیلومتر فیبر نوری، نصب تجهیزات دیتا در پنج شهر استان و راه‌اندازی تلفن در ۵۰ روستا از جمله این طرح‌ها است.

معاون عمرانی استاندار مازندران از آغاز مطالعات طرح قطار هوایی رامسر تا گلوگاه خبر داد و این طرح را یکی از مصوبات مهم دولت در استان مازندران دانست.

وی، توسعه بندر امیرآباد در شهرستان بهشهر را نیز از مصوبات زیربنایی دولت برشمرد و گفت: با بهره‌برداری فاز اول این بندر که قرار است تا پایان امسال صورت گیرد، بیکاری در مازندران به شدت کاهش می‌یابد.

قهرمانی چاپک با بیان اینکه مازندران به دلیل نداشتن کمربندی در سال‌های گذشته با مشکل ترافیکی روبه‌رو است، طرح ساخت کمربندی شهرستان تنکابن، ساری و نکا را از دیگر مصوبات هیات دولت عنوان کرد و افزود: این طرح تا یک سال و نیم دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تصویب مشوق‌های صنعتی برای استان مازندران را از دیگر مصوبات سفر رییس جمهوری برشمرد و با بیان اینکه در سفر هیات دولت، ۲۱میلیارد تومان برای ایجاد ۷کارخانه کمپوست در استان مازندران اختصاص داده شده است، افزود: این طرح در حال حاضر در پنج شهر ساری، قائم‌شهر، چالوس، رامسر و تنکابن مراحل اجرایی خود را طی می‌کند.

وی همچنین در خصوص آزادسازی سواحل دریا در استان گفت: در حال حاضر برای دسترسی به سواحلی که به دلیل تصرف امکان برخورداری مردم وجود ندارد، ۱۰۰راه دسترسی از رامسر تا گلوگاه شناسایی شده است که ۴۰۰میلیون تومان اعتبار برای بازگشایی و آماده‌سازی آنها اختصاص یافته است.

معاون عمرانی استاندار مازندران همچنین از تصویب طرح جامع ساماندهی سواحل خبر داد و گفت: اعتبارات این طرح تامین شده و از سوی وزارت مسکن و شهرسازی انجام می‌شود.

وی درباره تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر استان نیز گفت: در سال جاری ۵۴۰میلیارد تومان تسهیلات ارزان‌قیمت، برای ساخت ۵۳هزار و ۷۰۰واحد مسکونی در شهرها و روستاهای استان اختصاص داده شد که تهیه زمین و آماده‌سازی زیرساخت‌های آن انجام شده و تا پایان برنامه چهارم توسعه، به بهره‌برداری خواهند رسید.

قهرمانی چابک درباره ساخت پالایشگاه و صنایع پتروشیمی نیز گفت: مطالعه امکان‌سنجی و طرح انتقال گاز اتیلن به تصویب رسیده و مطالعات آن در حال انجام است.

وی مطالعه و ساخت نیروگاه تلمبه‌ای ۵۰۰ مگاواتی در چالوس و نوشهر با اختصاص ۵هزار میلیارد تومان را نیز از دیگر مصوبات هیات‌دولت دانست که مراحل اجرایی آن در حال انجام است.