برای اجرای طرح C.B.R که با پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت از سال ۷۴ در کشور آغاز شده است، تاکنون ۷۰هزار معلول در ۱۱۰ شهرستان شناسایی شدند که پیش‌بینی می‌شود این تعداد ۲۵درصد از جامعه معلولان روستاهای کشور را شامل شود. به گزارش خبرنگار دنیای‌ اقتصاد معاون ستاد توانبخشی بهزیستی کشور با اعلام این مطلب در مشهد گفت: در طرح C.B.R به جای مراجعه بیمار به مراکز توانبخشی و بهزیستی، امکانات لازم برای خدمات به بیماران در مناطق مختلف شهری و روستایی ایجاد می‌شود.

محسن ایروانی با اشاره به اعتبار ۴۰۰میلیون تومانی اجرای طرح C.B.R در سال ۸۴ ، این مبلغ را بسیار ناچیز اعلام کرد و افزود: این رقم در سال گذشته صرف آموزش مسوولان بهزیستی شهرستان‌ها و اجرای کارگاه‌های آموزشی شد.

وی اظهار امیدواری کرد که با افزایش اعتبار اجرایی این طرح، شناسایی معلولان در روستاها از شتاب بیشتری برخوردار شود.

وی هدف از اجرای طرح C.B.R را تهیه و تامین خدمات توانبخشی، کاهش حذف موانع محیطی، جبران کمبودها و نقایص استانداردهای زندگی و حفظ و تامین امنیت معلولان ذکر کرد و گفت: در این طرح ارتقای سطح آگاهی جامعه درخصوص معلولیت‌ها و توانمندسازی خود معلول برای مشارکت در فعالیت‌های جامعه دنبال می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: به دنبال اجرای طرح مذکور در شهرستان‌های نیشابور قوچان و سبزوار، یک هزار و ۸۶۰ نفر از معلولان در این مناطق شناسایی شده‌اند.

علیپور افزود: این تعداد معلول هم‌اکنون تحت پوشش طرح C.B.R قرار دارند و از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند.

باغ‌های استان به آفت آتشک آلوده شد

طی سال‌جاری ۲۵۰۰ هکتار از باغ‌های خراسان رضوی به آفت آتشک آلوده شده است.

مدیر مبارزه با آفات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اعلام این مطلب گفت: عموما درختان سیب و گلابی به آفت آتشک آلوده شده است.

محمد حاجیان افزود: ۲۵۰۰ هکتار از باغ‌های شهرستان گناباد اکنون در آتش آتشک می‌سوزند به طوری که ۷۰۰ هکتار از این باغ‌ها کاملا خشکیده و بقیه نیز آلوده به آفت است.

وی گفت: علاوه بر این ۶۰۰ هکتار از باغ‌های فردوس و ۵۰۰ هکتار از باغ‌های گردوی سبزوار آلوده به سوسک شاخه خوار و پروانه چوبخوار هستند.

وی با اشاره به علایم آتشک، اظهار کرد: سوختگی و ریزش شکوفه‌ها و تشکیل‌نشدن میوه از علایم آتشک است که در مراحل بعدی موجب سوختگی برگ‌ها و سه عصایی شدن سرشاخه‌ها در اثر فعالیت نوعی باکتری می‌شود.

وی عمده باغ‌های آلوده به این آفت را مربوط به شهرستان نیشابور یاد کرد و گفت: یکی از اقدام‌هایی که در مبارزه با این آفت آغاز شده، توزیع رایگان ۴۰ تن سم میان باغداران متناسب با سطح زیر‌کشت است.

وی با بیان اینکه امسال طرح آزمایشی باغ‌های انگور در سطح ۶ شهرستان استان اجرا می‌شود، تصریح کرد: در شهرستان‌های مشهد - چناران - قوچان - فریمان و تربت‌حیدریه که عمده باغ‌های استان را شامل می‌شود با کمک باغداران پیشرو طرح باغات انگور با استفاده از روش‌های صحیح مبارزه با آفات و بیماری‌ها از جمله آتشک اجرا می‌شود.