ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استانداری فارس با تامین و تخصیص اعتبارات برای تهیه نقشه پهنه‌بندی زلزله به انجام مطالعات جهت پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از سوانح طبیعی در سطح استان توجه ویژه کرده است. به گزارش دنیای‌اقتصاد به نقل از روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تقی‌زاده، دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه و مشاور معاون عمرانی و رییس گروه مطالعات و هماهنگی امور ایمنی و بازسازی استانداری استان فارس، با بیان اینکه این استان سومین استان زلزله‌خیز کشور است، گفت: سیل، زلزله، خشکسالی، توفان، تگرگ و سرمازدگی جزو عمده‌ترین سوانح و حوادث غیرمترقبه استان است.

وی با ابراز خرسندی از عملکرد مثبت ستاد حوادث غیرمترقبه استان، در زمان وقوع حوادث متعدد، گفت: مدیریت بحران در زمان وقوع بحران به عهده وزارت کشور و در استان به عهده استاندار است، اما ارزیابی عملکرد آن به عهده عموم مردم است.

وی با بیان اینکه تاکنون تعامل بسیار سازنده‌ای بین سازمان زمین‌شناسی و مدیریت اجرایی در استانداری برقرار شده، خاطرنشان کرد: ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استانداری قبل از هرچیز به مطالعات برای پیشگیری و کاهش خسارات ناشی از بروز حوادث غیرمترقبه توجه ویژه کرده و با تامین و تخصیص اعتبارات برای تهیه نقشه پهنه‌بندی زلزله و دیگر موارد از جمله مطالعه رودخانه‌های سیل‌خیز و مشکل‌زا یا احداث ایستگاه‌های هواشناسی اقدام کرده است.

تقی‌زاده با بیان اینکه با اجرای مانور‌های متعدد آمادگی‌های لازم در مردم ایجاد شده تا در صورت بروز حادثه احتمالی خطرات و تلفات به حداقل ممکن برسد، گفت: امکانات، بودجه و سایر موارد متاسفانه به اندازه کافی و در حد پوشش قرار دادن خسارات نیست و به همین دلیل نزدیک یکی دو سال از برنامه جبران خسارات و بازسازی عقب‌تر هستیم و متاسفانه در صورت دریافت هرگونه اعتباری در این بخش، هیچ مبلغی برای انجام مطالعات منظور نمی‌شود و بیشتر هزینه ارائه شده برای بازسازی لحاظ می‌شود.

همه نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها حذف می‌شود

علیرضا سلیمانی، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کشور که در گردهمایی مدیران کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۹ استان کشور شامل فارس، تهران، اصفهان، خراسان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، بوشهر، یزد و آذربایجان شرقی شرکت کرده بود، در گفت‌وگویی با خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص وضعیت حمل و نقل و موقعیت جاده‌های ایران گفت: برای اجرای پروژه‌های راهسازی و بهبود حمل و نقل جاده‌ای به ۲هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که با توجه به اینکه ۹درصد درآمد کشور از بخش حمل و نقل تامین می‌شود، رقم زیادی نیست. سلیمانی خبر داد، آزادراه‌های تهران- قم و تهران- قزوین به سیستم مدیریت هوشمند مجهز شده و فاز اول آن تا یک ماه آینده آماده ضبط عملیات و تخلفات ماده‌ای خواهد بود.

وی افزود: با ادامه برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل متوسط سن اتوبوس‌های مسافری از ۱۳سال به ۱۲سال کاهش یافته و متوسط سن کامیون‌ها نیز از ۲۲سال به ۵/۱۹سال رسیده است. وی با تاکید بر ادامه برنامه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل افزود که به زودی همه وسایط نقلیه فرسوده از چرخه کاری خارج خواهند شد. سلیمانی نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای کشور را ۲هزار و ۴۰نقطه اعلام کرد و گفت: مشکل ۳۵۰نقطه حادثه‌خیز برطرف شده و تا ۶ماه آینده سایر این نقاط حذف خواهند شد.

وی وظیفه اصلی راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایران را بهره‌برداری، نگهداری و اصلاح امور شبکه جاده‌ای شمرد و افزود: محور کار این سازمان، مدیریت راه‌های شریانی کشور است. مدیر کل حمل‌ونقل و پایانه‌های تهران نیز در حاشیه این گردهمایی به خبرنگار ما گفت: برای آسایش بیشتر مسافران و خرید سهل‌تر بلیت اتوبوس، تاکنون ۵شرکت تعاونی به شبکه اینترنتی فروش مجهز شده‌اند و از آذرماه امسال از این طریق به فروش بلیت می‌پردازند. به این ترتیب از کار دلالان و جارچیان در پایانه‌ها و حاشیه آنها که روح و روان مسافران را آزار می‌دهد جلوگیری می‌شود و پروانه کار تعاونی‌هایی که در این زمینه غیرقانونی کار کنند، باطل می‌شود.