معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان ایلام گفت: ۲۰۰میلیارد ریال اعتبار برای جبران خشکسالی در عرصه‌های طبیعی این استان نیاز است. صیدرضا احمدی، در گفت‌و‌گو با «ایرنا» افزود: این میزان اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و پروژه‌های احیا و اصلاح جنگل‌ها و مراتع استان مورد نیاز است. وی بیان کرد: بر اثر خشکسالی‌های پیوسته چند سال اخیر میلیاردها ریال به عرصه‌های بیابانی، جنگلی و مرتعی این استان خسارت وارد شده است. وی اظهار کرد: تاسیسات زیربنایی نهالستان‌ها و پارک‌های جنگلی، فضای سبز حاشیه راه‌ها و مراتع در پی تداوم خشکسالی آسیب‌های فراوانی دیده‌اند. وی افزود: خشکسالی باعث شده تا تولید علوفه در مراتع استان کاهش یافته و اجرای طرح‌های بیابان زدایی با مشکل رو‌به‌رو شود.

احمدی، گفت: فرسایش خاک، هرز آب، گرد و خاک، آلودگی‌های زیست محیطی، بیابانزایی و نابودی ذخایر ژنتیکی عرصه‌های طبیعی استان از دیگر اثرات مخرب خشکسالی در این استان است. وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت اقلیمی استان ایلام ضریب آسیب‌پذیری گونه‌ها در زمان خشکسالی بسیار بالا بوده و در صورت از بین رفتن گونه‌ها امکان تجدید آن به سختی امکان‌پذیر است. وی با اشاره به اینکه‌این استان یکی از نقاط متنوع گونه‌های گیاهان دارویی در کشور به شمار می‌رود، گفت: خشکسالی باعث شده تا حفظ این گونه‌ها و بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع دچار مشکل شود.

وی سطح مراتع استان ایلام را یک‌میلیون و ۲۰۰هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سالانه ۳میلیون و ۲۰۰هزار واحد دامی از مراتع این استان تعلیف می‌کنند که خشکسالی، کاهش پوشش علوفه و وجود دام مازاد برظرفیت مراتع باعث شده، مشکلات مضاعفی بر عرصه‌های منابع طبیعی این استان وارد شود. احمدی، گفت: متاسفانه بر اثر خشکسالی‌های پی در پی، بهره‌برداری بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی و چرای بیش از حد دام بیش از ۱۴۰هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این استان به بیابان و شنزار تبدیل شده است.

وی با اشاره به کمبود اعتبار برای اجرای طرح‌های بیابانزدایی، تاکید کرد: به منظور مقابله با پدیده بیابانزایی اجرای عملیات اصلاحی و احیایی در عرصه‌های طبیعی استان ایلام ضروری است.

استان ایلام با ۲میلیون هکتار مساحت بیش از یک‌میلیون و ۸۴۰هزار هکتار جنگل و مرتع دارد.