مشهد- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: بیش از ۹۰درصد عملیات اجرایی پروژه قطار شهری مشهد که از آذرماه سال ۷۹ آغاز شده، انجام شده است. برای اجرای این پروژه تاکنون ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات دولتی و اعتبارات شهرداری مشهد هزینه شده است، بیش از ۸۰میلیارد تومان دیگر نیز برای ادامه پروژه موردنیاز است. افزون بر این ۷۰میلیون دلار نیز برای خرید واگن هزینه خواهد شد که جمع هزینه کرد به ۳۵۰میلیارد تومان خواهد رسید.

سید محسن شوشتری مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در این باره گفت: طول پروژه خط یک قطار شهری مشهد در مجموع ۱۹کیلومتر تونل زیرزمینی و همسطح است که با افزایش ۵/۵کیلومتر دیگر به این مجموعه، طول مسیر آن تا فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد امتداد خواهد یافت و به ۳۵کیلومتر خواهد رسید.

وی گفت: در ۵/۱۰ کیلومتر تونل ایجاد شده ۱۱ایستگاه زیرزمینی و در ۵/۸کیلومتر مسیر همسطح نیز ۱۱ایستگاه در سطح و عمیق احداث شده است.

وی افزود: برای بهره‌برداری از قطار شهری ابتدا ۲۰ تا ۳۰ واگن وارد خط خواهد شد که در هر یک از مسیرهای رفت یا برگشت در هر ساعت ۲۰هزار نفر مسافر جابه‌جا خواهند شد.

شوشتری با اشاره به تاثیر قطار شهری بر حمل‌و‌نقل درون شهری افزود: در خراسان رضوی که دارای ۲۰شهرستان است، ۳میلیون لیتر بنزین روزانه مصرف می‌شود که بخش عمده آن تنها در شهر مشهد مصرف می‌شود.