ارومیه- خبرنگار دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی گفت: بهداشت آب شهرهای استان آذربایجان‌غربی بالاتر از متوسط کشوری است. فرید خلیل‌زاده، با بیان این مطلب افزود: براساس بررسی‌های انجام گرفته از سوی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، مطلوبیت آب در آذربایجان‌غربی از نظر میکروبی باقیمانده ۶/۹۹درصد است که میانگین کشوری آن ۱/۹۹درصد اعلام شده است.

وی یادآور شد: مطلوبیت آب استان از نظر میکروبی نیز ۷۱/۹۹درصد است حال این که مطلوبیت در متوسط کشوری ۶۵/۹۷درصد است. خلیل‌زاده، درصد شفاف بودن آب استان را ۰۲/۹۹درصد و متوسط کشوری این شاخص را ۴/۹۸درصد بیان کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همچنین اعتبارات امسال این شرکت را ۴۳۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در سال‌جاری ۸ هزار و ۸۰۷ فقره انشعاب آب در آذربایجان‌غربی واگذار شد و ۱۰۲ کیلومتر توسعه و اصلاح شبکه ‌آبرسانی در شهرها انجام گرفته است.

خلیل‌زاده تاکید کرد: ساخت دو واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای میاندوآب و مهاباد به اتمام رسیده و در دهه فجر امسال بهره‌برداری از آنها آغاز می‌شود.

وی همچنین با اشاره به اتمام طرح‌های تصفیه‌خانه فاضلاب شهرهای ارومیه و سلماس در بهار سال آینده افزود: در شهرهای نقده، پیرانشهر و سردشت نیز عملیات ساخت سامانه‌های فاضلاب ادامه دارد.

وی پوشش جمعیتی جمع‌آوری فاضلاب را در شهرهای آذربایجان‌غربی ۴۰درصد اعلام کرد و گفت: در این زمینه استان از شاخص پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه جلوتر است.

خلیل‌زاده، مصرف سرانه آب استان را در مقایسه با متوسط کشوری مطلوب ارزیابی کرد و گفت: مصرف سرانه آب آذربایجان غربی ۱۶۵ لیتر در روز است. در حالی که سرانه مصرف آب در کشور روزانه ۱۹۵ لیتر برآورده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌غربی در‌خصوص انشعابات غیر مجاز آب گفت: پیش‌بینی می‌شود ۶هزار انشعاب غیرمجاز در این استان وجود داشته باشد که در حال حاضر از روند رشد انشعابات غیرمجاز با تشکیل پرونده‌های قضایی پیشگیری به عمل آمده است.

وی در‌خصوص تعرفه‌های جدید، برای اشتراک و مصرف آب گفت: رقم پیش‌بینی شده در واگذاری انشعاب خانگی در این استان به نسبت شهرها از ۳میلیون ریال در شهر ارومیه تا یک‌میلیون و ۵۰۰هزار ریال در شهرهای کوچک متغیر است.