رییس سازمان صنایع و معادن گلستان گفت: مجوز ساخت کارخانه تولید ید کریستال در استان گلستان که امکان تولید یک‌صد تن ید در آن فراهم است، صادر شد. منصور قلیچ‌لی در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: میزان سرمایه‌گذاری عملیات اکتشاف، استخراج و ساخت کارخانه تولید ید حدود ۴۰‌میلیارد ریال برآورد شده که برای ۶۰‌نفر به طور مستقیم فرصت شغلی ایجاد می‌کند. وی تصریح کرد: آب‌های یددار علاوه بر ید از عناصر دیگر مانند برم غنی برخوردار است که غلظت برم در اقیانوس‌ها ۶۰‌گرم بوده در حالی که در آب‌های زیر‌زمینی غلظت عنصر ید به ۷۰‌گرم بر ثانیه در مترمکعب می‌رسد.

قلیچ‌لی افزود: همچنین با استخراج ید سالانه بستر مناسبی برای استخراج بیش از ۱۰۰‌هزار تن نمک فراهم می‌شود که با تاسیس صنایع الکترولیز زمینه تولید اسید‌ کلریدریک کلر و هیدروکسید سدیم فراهم خواهد شد.

به گفته وی، برای عملیات اکتشافی ماده معدنی ید در استان گلستان حدود ۹‌میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده که ۲‌میلیارد ریال آن از محل وام وجوه اداره شده تامین شده است. رییس سازمان صنایع و معادن استان گلستان اظهار کرد: سالانه ۶۰ تا ۷۰ تن از این ماده معدنی به ارزش حدود یک‌میلیون دلار به کشور وارد شده و به خاطر افزایش تقاضا هر تن ید در‌حال‌حاضر به ۲۴‌هزار دلار افزایش یافته است.

وی یادآور شد: با صدور گواهی کشف نخستین معدن ید کشور در استان گلستان، ایران جزو ۹ کشور تولیدکننده این ماده معدنی در جهان قرار گرفت.