یک هزار مگاوات برق نیروگاه اتمی بوشهر آذرماه وارد مدار می‌شود

براساس اعلام سازمان انرژی اتمی یک هزار مگاوات برق نیروگاه بوشهر آذر ماه سال جاری وارد مدار می‌شود.

پرویز فتاح، وزیر نیرو، با اعلام این خبر با تاکید بر این که وزارت نیرو برای استفاده از برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر در سال جاری حساب باز کرده است، گفت: اکنون برق مورد نیاز استان بوشهر از استان‌های خوزستان و فارس تامین می‌شود و اگر این نیروگاه به گفته مسوولان سازمان انرژی اتمی آذر ماه، وارد مدار نشود و یک هزار مگاوات برق تولید نکند استان بوشهر در سال آینده بدون تردید با مشکل کمبود برق مواجه می‌شود. وی وارد مدار شدن یک هزار مگاوات برق تولیدی نیروگاه اتمی بوشهر را بسیار موثر برای استان بوشهر با وجود رشد بالای مصرف برق در آن منطقه دانست و نقش مضاعف این نیروگاه را کنترل فرکانس شبکه عنوان کرد.

به گزارش «ایرنا»، فتاح در ادامه، وضعیت تولید برق در استان خوزستان در سال جاری را نسبت به سال گذشته بهتر دانست و افزود: عمده مشکل برق در این استان مربوط به شبکه برق‌های غیرمجاز است که باعث ایجاد حادثه در خطوط توزیع و فوق توزیع می‌شوند.

وزیر نیرو با اشاره به بروز مشکل برق در جنوب کشور گفت: عمده مشکلات ما در این بخش ناشی از حوادثی است که در ۲۰ روز گذشته در اثر توفان به شبکه تحمیل شد اما خوشبختانه بخش عظیمی از این بحران رفع شده است به گونه‌ای که در چابهار و کنارک وضعیت به حالت‌ عادی برگشته است.

وی در مورد مشکل برق استان فارس نیز با بیان اینکه محدودیت تولید و انتقال برق، بزرگ‌ترین مشکل این استان در سال گذشته بود افزود: این مشکل با وارد شدن خط نیروگاهی کازرون حل شد.

فتاح افزود: همچنین به منظور حل مشکل برق این استان به زودی اولین واحد نیروگاهی جهرم که در حساس‌ترین نقطه استان فارس است به بهره‌برداری می‌رسد و پس از آن نیز مقرر شده است تا هر دو ماه یکبار یک واحد وارد مدار شود تا مشکل کمبود برق منطقه فارس را حل کند.

تامین برق در تابستان

فتاح با بیان اینکه برای پاسخگویی به مصرف، مشکلی در تابستان جاری وجود ندارد، افزود: معنای این جمله عدم خاموشی در سطح شبکه نیست چرا که عوامل طبیعی نظیر طوفان، می‌تواند خساراتی را به شبکه توزیع و انتقال وارد کند این در حالی است که علت اصلی خاموشی، فول‌بار شدن پست‌ها و محدودیت‌های موجود شبکه‌های توزیع و فوق توزیع است. وی افزود: در بیشتر روزهای سپری شده در سال‌جاری، کشور با ذخیره ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ مگاواتی برق روبه‌رو بوده ولی در این میان خاموشی‌های پراکنده‌ای نیز وجود داشته که به دلیل محدودیت ترانس‌ها در شبکه توزیع و خطوط انتقال شبکه‌های توزیع و فوق توزیع است.