وزیر کار وامور اجتماعی از عملکرد کار گروه اشتغال وسرمایه‌گذاری لرستان و بانک‌های عامل آن انتقاد کرد. به گزارش «ایسنا»، جهرمی در جلسه شورای اداری استان لرستان با اشاره به وضعیت بیکاری در لرستان یاد آور شد: متاسفانه آمار بیکاری استان در سرشماری سال گذشته نسبت به سال‌های ماقبل آن افزایش یافته و روز به روز این آمار بالاتر می‌رود، هر چند در این سرشماری نرخ بیکاری در کشور کاهش یافته است.

وی گفت: طبق این سرشماری ۱۷۰‌هزار نفر بیکار در لرستان وجود دارد وهر ساله ۵۰‌هزار نفر نیز به این آمار افزوده می‌شود.

وزیر کار وامور اجتماعی خاطر نشان کرد: رفع مشکل بیکاری در کشور از اولویت‌های دولت نهم است وهمه مسیرها در کشور باید به تولید شغل منجر شوند.

وی افزود: با توجه به رشد جمعیت در سال‌های ۶۴ و۶۵ که در سال‌های اخیر، به بازار کار وارد شده‌اند، جمعیت جوان کشور بین ۲۰ تا ۲۹ سال، بیش از ۱۷‌میلیون نفر است که بیش‌تر متقاضیان کار در این مقطع سنی وزمانی هستند.

جهرمی عنوان کرد: هر چند تعداد بیکاران در سرشماری اخیر رقمی معادل دو‌میلیون و ۹۹۱‌هزار و۴۰۰ نفر اعلام شده ولی این آمار جدای از یک‌میلیون و۲۰۰‌هزار نفر شرکت کننده‌ای است که در آزمون سراسری دانشگاه‌ها در هر سال شرکت می‌کنند. وی گفت: برای رفع مشکل بیکاری، علاوه بر آمار یادشده باید ۴۰۰‌هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها را در هر سال به آن افزود و برای این تعداد برنامه‌ریزی کرد. وی تصریح کرد: لرستان سالانه بیش از ۷۰‌هزار فرصت شغلی دارد که این امر عزم جدی مسوولان، دست اندرکاران و صنعتگران را می‌طلبد.

وزیر کار وامور اجتماعی اظهار کرد: لرستان به‌رغم ظرفیت‌های طبیعی بسیار بالا ونیروی کار ارزشمند، متاسفانه از استان‌هایی است که با نرخ بالای بیکاری روبه‌رو است و مقام اول بیکاری را در کشور دارد.

وی با انتقاد از عملکرد مسوولان کار گروه اشتغال وسرمایه‌گذاری، بانک‌های عامل استان درباره روند جذب اعتبارات بنگاه‌های اقتصادی زود بازده یاد آور شد: متاسفانه باوجود توجه ویژه دولت مبنی بر اختصاص ۸۰۰‌میلیارد تومان از محل اعتبارات بنگاه‌های اقتصادی زود بازده به لرستان، شاهد عدم جذب آن دراین استان هستیم.

جهرمی متذکر شد: بر اساس این اعتبارات، سالانه باید ۱۴۰‌هزار شغل در لرستان ایجاد شود و این در حالی است که تنها ۴۸‌هزار شغل ایجاد شده است.

وزیر کار وامور اجتماعی بر ضرورت عدم ایجاد مانع وچالش توسط دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها بر سر راه سرمایه‌گذاری در استان بر وجود همکاری بین دستگاه‌ها تاکید کرد و افزود: متاسفانه بانک‌ها در بحث اشتغالزایی در استان خوب عمل نکرده ونظارت درستی بر اجرای طرح‌ها نداشته‌اند. وی گفت: این اعتبارات به منظور گردش مالی به بانک‌ها داده نشده بلکه با هدف ایجاد توازن و تعادل در بازار کار و رفع محرومیت‌ها در استان بوده است.

جهرمی گفت: از آمار بیکاری لرستان، ۸۰‌هزار نفر آن مربوط به روستاها و۹۰‌هزار نفر آن در شهرها هستند.