ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: با حضور وزیر کار و امور اجتماعی و به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) ۵۲ واحد صنعتی در استان مازندران افتتاح شد.

براساس این گزارش، با بهره‌برداری از این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۱۱۰میلیارد ریال در مازندران، زمینه اشتغال یک‌هزار و ۷۰۰ نفر فراهم شد. محمد جهرمی در جمع صنعتگران این استان گفت: برای دستیابی به اهداف برنامه چشم‌انداز بیست ساله، کشور نیازمند مدیران ورزیده، دلسوز و کارآفرینان زبده است.

وی ظرفیت کشور را برای سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰۰میلیارد دلار دانست و اظهار کرد: خوشبختانه ملت ایران از لحاظ منابع طبیعی، فناوری، تجهیزات لازم و نیروی انسانی کمبود ندارد فقط نیازمند مدیران و کارآفرینان کارآمد است.

وزیر کار افزود: در بخش نفت، گاز، پتروشیمی، گردشگری، حمل و نقل و معادن نیاز به ظرفیت‌های مناسبی داریم و با سرمایه‌گذاری می‌توانیم قابلیتهای خودمان را به دنیا ارائه دهیم.

جهرمی خطاب به صنعتگران استان مازندران گفت: این کشور نعمت فراوانی در زمینه‌های مختلف دارد و از همه مهمتر ما جزو کشورهایی هستیم که با افزایش جمعیت جوان روبرو بوده و باید با همدلی و پشتکار بیشتر بتوانیم به آرزوهای دیرینه که همان توسعه و رونق کشور است، برسیم.وزیر کار و امور اجتماعی همچنین در کار گروه اشتغال و سرمایه‌گذاری مازندران، نظارت را از برنامه‌های مهم‌ شورای اشتغال در سال جاری عنوان کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی در ارایه تسهیلات علاوه براینکه باید به توجیه اقتصادی طرح‌ها دقت کنند به‌صلاحیت افراد نیز توجه‌ داشته ‌باشند.

جهرمی افزود: پرداخت تسهیلات در بخش اشتغال از محل بنگاه‌های زودبازده مطلوب بوده است اما باید نتیجه همه این تسهیلات تبدیل به اشتغال واقعی شود.

وی افزود: طرح‌های کپی شده که نه آن فرد صلاحیت داشته و نه اینکه طرح توجیه اقتصادی دارد، باید بدون هیچ‌گونه سهل‌انگاری برگشت داده شود.

جهرمی بازرسی بر نحوه ایجاد اشتغال واقعی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر طرحی با دریافت تسهیلات منجر به فعال شدن واحد تولیدی و شغل نشده باشد، باید مطالبات کلی را طلب کرد، زیرا براساس قانون در ازای هر روز تاخیر شش درصد جریمه منظور خواهد شد.

وزیر کار به راه‌اندازی پایگاه باشگاه کار به منظور تقسیم رشته‌های تحصیلی و هدایت و ساماندهی مهارت در کشور خبر داد و گفت: اکنون دومیلیون نفر متقاضی کار در بنگاه اقتصادی زودبازده کشور داریم.

وی ادامه داد: برای تامین سرمایه در گردش کارخانه‌ها، مجوز پرداخت تسهیلات تاسقف ۱۰میلیارد ریال برای واحدهایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند، صادر شده است. وزیر کار خاطرنشان کرد: همچنین اکنون استفاده از تسهیلات اشتغال منوط به بخش خاصی نیست بلکه هر استانی که با برنامه و هدفمند کردن اموری که منجر به اشتغال و تولید می‌شود، می‌تواند همه تسهیلات را در آن بخش ارائه دهد.

جهرمی پیشنهاد تشکیل چهار کمیته آموزش و تامین منابع انسانی، اشتغال روستایی، اشتغال بانوان و کمیته فارغ‌التحصیلان بیکار را در شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری در استانها ارائه داد. وی نرخ بیکاری در کشور را

۲/۱۱ درصد اعلام کرد و گفت: نرخ بیکاری بهار امسال نسبت به بهار سال قبل نیم درصد کاهش یافته است.

جهرمی همچنین از کاهش دو درصدی نرخ بیکاری بانوان کشورکه از ۱۷درصد به ۱۵درصد رسیده است، خبر دادو با بیان اینکه تعداد افراد بیکار در مازندران ۱۱۰هزار و ۳۱نفر هستند گفت: ۵۵درصد بیکاران مازندران شهری و ۴۵درصد روستایی هستند، این در حالی است که براساس آمار سنی جمعیت مازندران، سالانه ۴۵هزار نفر به جمع بیکاران استان افزوده می‌شوند.

وی به جهش و تلاش بیشتر مسوولان در ایجاد طرح‌های مهم اشتغالزایی تاکید و اظهار کرد: سال گذشته ۱۸هزار طرح به شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری مازندران ارسال شد که براساس آمار باید بیش از ۴۵هزار شغل ایجاد می‌کرد اما فقط سه هزار شغل ایجاد شد.

وی افزود: بسیاری از طرح‌ها به دلیل نداشتن توجیه اقتصادی رد شده اما کارشناسان و برنامه‌ریزان باید طرح‌های مهمی که در چشم‌انداز و اهداف بلندمدت استان است را طراحی و ارائه کنند.