تبریز- خبرنگار دنیای اقتصاد: بزرگ‌ترین و مجهزترین کتابخانه استاندارد شمالغرب کشور به مناسبت هفته دولت در دانشگاه تبریز به بهره‌برداری می‌رسد. به گزارش روابط‌عمومی دانشگاه تبریز، محمد حسین سرورالدین، رییس دانشگاه تبریز با بیان اینکه این کتابخانه در زیر بنای ۱۴هزار و ۵۰۰مترمربع در چهار طبقه ساخته شده است، افزود: برای اجرای این طرح که هم اکنون ۹۳درصد پیشرفت فیزیکی دارد بیش از ۳۰میلیارد ریال هزینه شده است.

وی هدف از ساخت این کتابخانه را توسعه فضاهای آموزشی و کمک آموزشی، تامین فضاهای مناسب برای فعالیت‌های علمی و تحقیقی، پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی و دانشجویی در زمینه برپایی محیط آموزشی و پژوهشی در دانشگاه اعلام کرد و گفت: این کتابخانه گنجایش بیش از ۲۰هزار جلد کتاب در بخش مرجع و ۳۵۰هزار جلد کتاب را به صورت مخزن باز در بخش قرائتخانه عمومی دارد.

سرورالدین ظرفیت سالن‌های مطالعه کتابخانه مرکزی را نزدیک به ۹۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: نگهداری ۱۲۰ هزار عنوان اسناد و مدارک به صورت مخزن بسته، ۵ هزار برگ به صورت مخزن باز، ‌۴ هزار و ۵۰۰ جلد کتب نفیس به صورت مخزن بسته و ۵۰۰ جلد به صورت نمایش باز از دیگر قابلیت‌های این کتابخانه است.

رییس دانشگاه تبریز گفت: موزه بزرگ دانشگاه شامل موزه جانورشناسی، موزه تاریخ و فرهنگ، نمایشگاه فعالیت‌های پژوهشی، بخش مرجع و کتابشناسی ، مجلات و میکروفیلم‌ها، قرائتخانه‌ عمومی، بخش پژوهش ، اسناد و مدارک، بخش نقشه‌ها و بخش کتب نفیس از دیگر بخش‌های مختلف این کتابخانه است.

وی افزود: برای تکمیل بنای این طرح و تجهیز آن به امکانات کتابخانه و نیز ساخت راه‌های ارتباطی کتابخانه، ۶۰میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

براساس این گزارش طرح ساخت کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز در سال ۶۹ به تصویب رسیده و از همان سال مراحل ساخت آن آغاز شده که نزدیک به بیش از ۳۰درصد از اجرای این طرح در دو سال اخیر به انجام رسیده است.