فرماندار همدان گفت: با بهره‌برداران غیرمجاز مواد معدنی در شهرستان همدان به طور قاطع و قانونی برخورد می‌کنیم. به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر فامیل کریمی در کارگروه صنعت و معدن شهرستان همدان افزود: تا هفته آینده و قبل از افتتاح رسمی طرح ترفیع سد اکباتان کمیته ویژه‌ای با حضور نمایندگانی از سازمان صنایع و معادن، منابع طبیعی، اداره اطلاعات، فرمانداری و بخشداری مرکزی تشکیل می‌شود که بررسی نحوه برداشت از معادن حوزه آبریز این سد را زیر نظر داشته و موارد تخلف را به شورای تامین شهرستان منعکس می‌کنند. وی اظهار کرد: با همکاری راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور با صاحبان و رانندگان بیل‌های مکانیکی که بدون مجوز معادن شهرستان را استخرج می‌کنند، برخورد خواهدشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار همدان نیز گفت: روزانه به صورت غیرمجاز، ۳‌هزار تن سیلیس از حوزه آبریز سد اکباتان برداشت می‌شود که صدمات جبران‌ناپذیری به این حوزه وارد می‌کند و باید حتماً به صورت قاطع و سریع با افراد متخلف برخورد شود.

عباس احمدی افزود: هر چند از ۱۳ واحد مجاز و پروانه‌دار در منطقه سد اکباتان تنها یک واحد اجازه بهره‌برداری دارد، اما افرادی در حوزه این سد بدون داشتن مجوز اقدام به برداشت سیلیس می‌کنند که سازمان صنایع و معادن برای برخورد با آنان نیاز به همکاری مستمر و مداوم نیروی انتظامی، فرمانداری همدان و سایر دستگاه‌های مرتبط دارد.