82 روستای گیلان از نعمت آب شرب برخوردار شدند

رشت- خبرنگار دنیای اقتصاد: به مناسبت هفته دولت در مراسمی با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و مسوولان محلی، ۸۲ روستای گیلان از نعمت آب شرب و بهداشتی برخوردار شدند. معاون اول رییس‌جمهوری در این مراسم به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در خدمت‌رسانی به روستاها و آرمان والای هیات دولت نهم اشاره کرد و گفت: میثاق دولت نهم شتاب در خدمت‌رسانی بی‌منت به مردم به ویژه مردم مناطق محروم است، از این رو شاهد افتتاح و بهره‌برداری از هزاران طرح عمرانی، تولیدی و خدماتی در کشور هستیم و در‌حال‌حاضر بیشتر مناطق محروم از نعمت آب، گاز، برق و تلفن برخوردار هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان نیز با بیان تاریخچه تاسیس این شرکت تصریح کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی هیچ یک از روستاهای گیلان از نعمت آب شرب و بهداشتی برخوردار نبودند، پس از انقلاب و با تشکیل نهاد جهاد سازندگی آبرسانی به روستاهای گیلان آغاز شد.

آقا بیگی، افزود: متاسفانه به دلیل پراکندگی روستاها و تعدد وظایف و نیز محرومیت فراوان روستاها این روند به کندی پیش رفت به گونه‌ای که تا قبل از تاسیس و استقلال شرکت آب و فاضلاب روستایی در سال ۷۶ تنها ۸۲۲ روستا از نعمت آب شرب برخوردار بودند که البته برخی از روستاها به دلیل فرسودگی سیستم خطوط انتقال آب و تغییر شرایط جوی و تغییرات ژئوپولتیکی زمین به بازسازی یا ساخت مجدد سیستم آبرسانی نیازمند بودند.

وی ادامه داد: پس از تاسیس و استقلال شرکت در بدو امر تصور بر این بود که استان گیلان به دلیل بارندگی زیاد، مشکل کم‌آبی و آب شرب ندارد از این رو سرمایه‌گذاری مناسبی در آغاز به کار شرکت صورت نگرفت به طوری که در سال ۷۷ میزان تخصیص اعتبار یک سال تنها یک‌میلیارد و ۱۰۷میلیون تومان بود.

آقابیگی اضافه کرد: اما طی دو سال اخیر با تخصیص اعتبارات بیشتر، اقدامات خوبی برای رفع مشکلات آب روستایی و رفع عقب‌ماندگی‌‌ها صورت گرفت به گونه‌ای که تا پیش از هفته دولت امسال ۴۰۰روستا با جمعیتی بالغ بر ۶۶هزار خانوار از نعمت آب شرب برخوردار شدند.

وی همچنین با اشاره به برخورداری ۸۲ روستای جدید از آب شرب در هفته دولت امسال افزود: در‌حال‌حاضر بیش از ۱۹۲ هزار خانوار روستایی از نعمت آب برخوردارند و ضریب برخورداری از آب شرب از ۶۱درصد در سال ۸۴ به ۷۹درصد در سال‌جاری افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی گیلان در ادامه درباره حجم لوله‌گذاری و ساخت خطوط انتقال آب روستایی گفت: از زمان تاسیس شرکت تاکنون حدود ۷هزار کیلومتر لوله‌گذاری انجام گرفته که بیش از دو هزار و ۴۰۰کیلومتر آن در ۲۶ ماه اخیر بوده است.

همچنین در این مدت بیش از ۳۸۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۲۸۶ دهنه چشمه بهسازی شدند.

وی همچنین ساخت و راه‌اندازی بیش از ۳۶۰ باب ایستگاه پمپاژ، نصب و راه‌اندازی ۲۹ تصفیه‌خانه، توزیع ۲۲۶هزار کیلوگرم پودر پرکلرین، توزیع بیش از ۱۸هزار کیلوگرم گاز کلر و تجهیز و راه‌‌اندازی شش واحد آزمایشگاه شیمیایی و میکروبی را از دیگر اقدامات این شرکت دانست.