آب دریای خزر در 14 سال آینده دو متر پیشروی خواهد کرد

گروه استان‌ها - مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان مدیریت زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور حکایت از پیشروی بیش از دو متر دریای خزر در ۱۴ سال آینده دارد. به گزارش روابط عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ناصر سعدالدین، مدیر زمین‌شناسی دریایی این سازمان گفت: با توجه به نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته توسط کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، پیش‌بینی‌ می‌شود طی ۱۴ سال آینده سطح آب دریای خزر تا دو متر پیشروی کند که بر همین اساس لازم است تدابیر ویژه‌ای در استان‌های ساحلی به منظور جلوگیری از این امر اتخاذ شود.

وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون ایستگاه مطالعاتی سازمان زمین‌شناسی کشور در شهر ساری فعال بوده و از نظر کارشناسان این سازمان بندر انزلی نیز مکان مناسبی برای راه‌اندازی سایت تحقیقاتی است.

سعدالدین با تاکید بر اهمیت برنامه‌های پژوهشی در دریای خزر تامین نیازهای لازم برای استقرار واحد تحقیقاتی در بندر انزلی را خواستار شد.

وی در ادامه در خصوص برنامه‌های پژوهشی مدیریت زمین‌شناسی دریایی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطر نشان کرد: یافتن کشتی‌های غرق‌ شده، پیدا کردن شهرهای قدیمی پنهان در زیر آب، تصویربرداری از بستر دریاها، زمین‌شناسی بستر دریا در مقیاس ناحیه‌ای، بررسی پتانسیل‌های معدنی در سواحل و مناطق آبی کشور، یافتن اشیای گمشده در دریا و مسائل مربوط به حیطه مهندسی و ژئوتکنیک دریایی از اهداف و برنامه‌های مطالعاتی این مجموعه پژوهشی است.