دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: استاندار کردستان گفت: با توجه به نزدیکی فرهنگی دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق، استان کردستان آمادگی کامل برای توسعه آموزش‌های فنی-حرفه‌ای در اقلیم کردستان عراق را دارد.
علیرضا شهبازی در دیدار با معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در سنندج، افزود: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در دو مرحله بیش از ۹۰ تن از مربیان اقلیم کردستان عراق در استان کردستان آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند و برای توسعه دیپلمات مهارتی و انتقال تجهیزات لازم این استان با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نهایت همکاری را خواهند داشت. وی با اشاره به تلاش و کوشش فنی و حرفه‌ای استان کردستان در امر تهیه و تدوین کتب مهارتی به زبان کردی، اظهار کرد: این منابع آموزشی در اقلیم کردستان عراق نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد که این اقدام ارزنده گامی مهم در توسعه فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای در خارج از کشور است.
وی توسعه «دیپلماسی مهارت‌ها» را در کنار توسعه مبادلات اقتصادی بین استان کردستان با شمال عراق گامی مهم در تقویت ارتباط کشور ایران و عراق دانست و بر توجه بیشتر سازمان فنی و حرفه‌ای کشور به این مهم تاکید کرد.
استاندار کردستان در ادامه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مردم استان را بیکاری جوانان دانست و اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با توسعه فعالیت‌های حرفه آموزی و کارآفرینی خود در رفع این مشکل استان نقش تعیین کننده‌ای دارد.
علیرضا شهبازی اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور باید متناسب با موقعیت اجتماعی، جغرافیایی و منابع و استعدادهای موجود در کردستان رشته‌های مهارتی را افزایش دهد و رشته‌هایی را که دیگر از لحاظ بازار کار اشباع شده‌اند حذف کند. وی در ادامه از همکاری لازم استانداری با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای تبدیل وضعیت شغلی۸۰ تن از پرسنل قراردادی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان به پیمانی خبر داد.
دکتر کوروش پرند، معاون وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نیز در این جلسه گفت: توجه به دیپلماسی مهارت‌ها در دولت دکتر احمدی نژاد برای اولین بار بسیار مورد توجه قرار گرفت و براساس تفاهم نامه‌های این سازمان برای توسعه فعالیت‌های مهارتی در خارج از کشور، استان‌های مرزی نقش مهمی در تحقق این امر ایفا می‌کنند.
وی کشور عراق را یکی از کشورهای هدف دیپلماسی مهارت‌ها سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور دانست و خواستار همکاری بیشتر استانداری کردستان با سازمان فنی و حرفه‌ای برای تحقق این مهم شد. وی تلاش و کوشش فنی و حرفه‌ای استان کردستان را در توسعه فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای به ویژه در امر ترجمه منابع مهارتی به زبان کردی و استفاده آن در خارج از کشور و آموزش مربیان عراقی قابل تقدیر دانست. وی ادامه داد: آموزش فنی و حرفه‌ای استان کردستان همگام با سیاست‌های سازمان و به منظور رشد کودکان چهار تا هفت سال استان، با هدف آموزش مهارت رایانه به کودکان در دنیای شاد کودکانه و تلفیق نمودن مهارت رایانه‌ای با مهارت‌های شنیداری، گفتاری، دیداری، تمرکز و مهارت در کارگروهی نسبت به شروع دوره‌های آموزشی اقدام کرده است. وی با اشاره به برگزاری همایش کودک رایانه در استان و تدوین کتب مهارتی برای سنین پایین افزود: یکی از این رشته‌ها، آموزش مهارت رایانه به کودکان (کودک رایانه) است که با هدف ارتقای مهارت رایانه‌ای در کودکان و تشویق آنها در راستای پیامدهای مثبت تکنولوژی رایانه راه‌اندازی شده است.