دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از فروش حدود 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت در استان خبر داد و گفت: اگر فروش اوراق مشارکت در استان صورت نمی‌گرفت، حداقل 9 سال طول می‌کشید که این پول را به ما بدهند.
محمد‌علی صنیعی‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته کمترین میزان اعتبار عمرانی را در طول 20 سال اخیر داشتیم، گفت: سال گذشته تنها 6 میلیارد تومان اعتبارات بخش عمرانی دریافت کردیم، در حالی که پیش‌بینی می‌کردیم 20 میلیارد تومان دریافت کنیم.
وی تصریح کرد: همچنین در ۵ سال گذشته برای ۲ هزار و ۳۵۰ کیلومتر اصلاح شبکه، ۹۵ میلیارد تومان دریافت کردیم.
مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: سال گذشته در زمینه آبرسانی به میزان ۱۲ درصد متوسط سال‌های قبل یعنی ۱۶ میلیارد تومان اعتبار دریافت کردیم. این در حالی بوده که در ۶ سال گذشته ۳۶ میلیارد تومان اعتبار دریافت شده بود.
متوسط سالانه میزان اعتبار در بخش فاضلاب حداکثر ۳۰ میلیارد تومان بوده که سال گذشته از محل تملک دارایی‌ها ۱۲ میلیارد تومان اعتبار دریافت شد.
وی بیان کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که در سال ۸۹ صورت گرفت، مجوز سه سال فروش اوراق مشارکت تا سقف ۹۰۰ میلیارد تومان به ما داده شد که این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت بود.
صنیعی‌نژاد گفت: در سال ۹۱، ۲۷۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به جز سهم ۳۰ میلیارد تومانی اهواز برای دیگر شهرهای استان به فروش رساندیم. با بهره‌گیری از فروش اوراق مشارکت، حجم عظیمی از کار‌ها را در سطح ۱۶ شهرستان اجرایی کردیم.
مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با اشاره به اجرای پنج تصفیه‌خانه در خوزستان به ظرفیت ۱۸۰ هزار مترمکعب گفت: اعتبار مورد نیاز برای راه‌اندازی این تصفیه‌خانه‌ها ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
صنیعی‌نژاد اظهار کرد: در طول پنج سال اخیر، ۲ هزار و ۳۵۰ کیلومتر کار اصلاح شبکه انجام دادیم، این در حالی بوده که با وجود اعتبارات کم، ۲۹۰ کیلومتر از این میزان مربوط به سال گذشته است.
وی با بیان اینکه ۳۳ شهر استان دارای تصفیه‌خانه و فیلتراسیون هستند، گفت: ظرف پنج سال گذشته حدود ۱۵۴ هزار مترمکعب از ظرفیت تصفیه‌خانه‌های خود را بازسازی کردیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان افزود: همچنین ۲۰۹ هزار و ۸۰۰ مترمکعب ظرفیت‌سازی تصفیه‌خانه آب در استان داشتیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای زیربنایی این سازمان در چند سال گذشته ذخیره‌سازی آب بوده است، افزود: ۲۷۰ هزار مترمکعب ظرفیت آب ذخیره در شهرهای استان ایجاد کردیم. همچنین ۷۸ هزار مترمکعب از ظرفیت مخازن استان را بازسازی و مجددا از آنها بهره گرفتیم. صنیعی‌نژاد از حفاری و تجهیز ۸۰ حلقه چاه در پنج سال اخیر خبر داد و گفت: در سال‌های اخیر ۱۳۵ کیلومتر خطوط انتقال آبرسانی انجام شده که سال گذشته در مقایسه با متوسط یک دوره پنج ساله، ۱۰ درصد افزایش کار داشتیم.
وی با بیان اینکه ۱۱۴ کیلومتر خطوط فاضلاب در استان جمع‌آوری شده است، افزود: طی ۵ سال گذشته ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان به ۴۵ هزار مترمکعب رسیده که ۲۲ هزار مترمکعب آن مربوط به فاز اول تصفیه‌خانه شوشتر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان افزود: در بخش اجرای شبکه فاضلاب در طول ۵ سال گذشته یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر کار انجام شد که ۸۰۰ کیلومتر آن در ۱۰ ماهه گذشته صورت گرفته است.
وی میزان ایستگاه پمپاژ استان را ۵۵ ایستگاه عنوان کرد و افزود: با توجه به گرمای بیش از ۵۰ درجه خوزستان استهلاک تاسیسات در استان قابل مقایسه با استان‌های دیگر نیست و هزینه نگهداری به مراتب بیشتر از مناطق دیگر کشور است.
مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از واگذاری ۲۴ هزار انشعاب فاضلاب در سال گذشته خبر داد و گفت: پیش‌بینی و هدف‌گذاری ما در سال جاری واگذاری یکصد هزار انشعاب فاضلاب است. همچنین در سال جاری سهم انشعاب فاضلاب استان از مرز ۳۰ درصد به ۴۲ درصد افزایش یافت.
وی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که اگر مرحله سوم اوراق مشارکت به فروش برسد به مرز ۸۵ درصد فروش اوراق مشارکت در استان که از اهداف ما بوده، نزدیک خواهیم شد.
صنیعی‌نژاد عنوان کرد: در سال گذشته کل میزان فروش اوراق مشارکت آب و فاضلاب کشور ۵۳۰ میلیارد تومان بوده که ۲۷۰ میلیارد از آن مختص خوزستان بوده است.
وی از افتتاح تصفیه‌خانه شوشتر با ظرفیت ۱۲ هزار مترمکعب و تصفیه‌خانه دزفول با ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب به عنوان آخرین پروژه‌های بهره‌برداری شده در استان خبر داد و گفت: همچنین در هفته گذشته قرارداد ساخت ۵ تصفیه خانه ماهشهر، آبادان، خرمشهر، شادگان و بندر امام در قالب فاینانس با همکاری شرکت چینی به امضا رسید.
مدیرکل آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: کار اجرایی این ۵ تصفیه خانه که فاز اول آن دارای ظرفیت ۲۳۰ هزار مترمکعب بوده سه‌ سال به طول می‌انجامد. همچنین مدت بهره‌برداری این طرح ۲ سال عنوان شده است.
وی افزود: مبلغ این پروژه ۴۶ میلیون یورو معادل ۱۹۰ میلیارد تومان است و حدود سه‌میلیارد تومان هزینه زمان بهره‌برداری این طرح است.
صنیعی‌نژاد بیان کرد: در حال حاضر مطالعات لازم روی ۱۳ شهرستان استان صورت گرفته که برآورد مطالبات آنها جهت تاسیس شبکه، ایستگاه و تصفیه‌خانه یک هزار میلیارد تومان است. قطعا اگر اعتبار لازم را در اختیار ما قرار دهند، آمادگی شروع کار را داریم.
وی مشارکت‌های مردمی را در اجرای طرح‌های شبکه فاضلاب بسیار مهم دانست و گفت: بر اساس تبصره ۳ ماده ۲۰، اگر مشارکت مردمی در اجرای طرح‌ها صورت گیرد، بسیاری از طرح‌های موجود در شهرهای کوچک را می‌توان سریع‌تر انجام داد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان از اجرای ۵ تصفیه خانه دیگر در شهرهای شوش، بهبهان، اندیمشک، ایذه و بستان به ظرفیت ۱۸۰ هزار مترمکعب خبر داد و گفت: اعتبار لازم برای راه‌اندازی این پنج تصفیه‌خانه ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.