دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: در حالی که دولت در سفرهای استانی خود به کردستان با احداث سه کارخانه سیمان در مریوان، سقز و دیواندره موافقت کرده؛ اما برخی از بانک‌ها از پذیرش این طرح‌ها به دلیل آنچه عدم توجیه فنی و اقتصادی خوانده‌اند، از پرداخت تسهیلات خودداری می‌کنند.
سرمایه‌گذار این سه طرح مشخص شده و عملیات اجرایی احداث این سه کارخانه نیز آغاز شده است؛ اما با توجه به سرمایه‌گذاری بالا و نیاز به تسهیلات ریالی و ارزی، روند اجرای این طرح‌ها به کندی پیش می‌رود و شتاب بخشی به این روند نیازمند اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها است.
احداث واحدهای صنعتی و تولیدی در استان کردستان به دلیل وجود مزیت‌هایی در استان از قبیل مرزی بودن و فعالیت مرز رسمی باشماق مریوان و همچنین امکان صادرات محصولات تولیدی استان به کردستان عراق به‌عنوان یکی از بازارهای بکر منطقه، کاملا توجیه فنی و اقتصادی دارد.
احداث کارخانه سیمان در شهرستان‌های مریوان، سقز و دیواندره که در سفرهای دولت به کردستان به تصویب رسید
هم اکنون به دلیل عدم پرداخت تسهیلات مورد نیاز این کارخانه‌ها با روند بسیار کندی اجرا می‌شود.
مسوولان استان کردستان در مقابل اظهار نظر بانک‌ها مبنی بر عدم توجیه فنی و اقتصادی احداث کارخانه سیمان، معتقدند با توجه به بازار بکر عراق و نیاز این کشور به سیمان، احداث این کارخانه‌ها در استان کردستان توجیه فنی و اقتصادی دارد.
مشاور استاندار کردستان در حوزه صنعت و معدن با اشاره به اینکه کردستان عراق سالانه نیاز به ۲۵ میلیون تن سیمان دارد، گفت: کارهای عمرانی در این منطقه به شدت در حال انجام است و از این رو نیاز به ۲۵ میلیون تن سیمان دارند که می‌توان بخشی از این نیاز را استان کردستان تامین کند.
سیروس شاه غیبی، مجموعه ظرفیت سه کارخانه سیمان در حال احداث در کردستان را ۲/۳ میلیون تن عنوان کرد و گفت: تولیدات این کارخانه‌ها را می‌توان به شمال عراق صادر کرد و از این رو، فعالیت این کارخانه‌ها کاملا توجیه فنی و اقتصادی دارد.
وی همچنین به ایجاد صنایع پایین‌دستی سیمان در استان نیز اشاره کرد و گفت: می‌توان کارخانه قطعات بتنی و بلوک نیز در استان کردستان احداث و تولیدات را به کردستان عراق صادر کرد. سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز در این ارتباط با اشاره به احداث سه کارخانه سیمان در مریوان، سقز و دیواندره گفت: احداث کارخانه سیمان از جمله طرح‌های هزینه بر است و از این رو نیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارد که سرمایه‌گذار این سه طرح در استان مشخص شده و در حال
راه‌اندازی کارخانه هستند.
پیمان اسراری با اشاره به اینکه برای احداث کارخانه سیمان دولت تسهیلات ارزی و ریالی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد، یکی از مشکلات این طرح‌ها را عدم پذیرش از سوی بانک‌ها اعلام کرد و افزود: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به این طرح‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه برخی از بانک‌ها احداث کارخانه سیمان را غیرقابل توجیه می‌دانند در مقابل برخی دیگر از بانک‌ها، آن را دارای توجیه می‌دانند و این تناقص برای ما قابل قبول نیست.
وی گفت: اگر احداث کارخانه سیمان توجیه ندارد باید در تمام بانک‌ها توجیه نداشته باشد و در مرحله اول مجوز احداث آن را ندهند نه اینکه اکنون که مجوزها صادر شده هر بانکی به سلیقه خود عمل کند.
وی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، طرح احدث کارخانه سیمان در استان کردستان را توجیه‌پذیر می‌داند و معتقد است این طرح‌ها باید اجرا شود.
اسراری، با اشاره به رایزنی‌های فراوان برای پذیرش تسهیلات بانکی برای طرح‌های سیمان استان، گفت: برای دو شهر سقز و مریوان پذیرش بانک‌ها را می‌گیریم در کارخانه دیواندره هم به دنبال حل مشکلات مربوط به پذیرش
در بانک هستیم.
سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در ادامه همجواری استان با کردستان عراق را یکی از مزیت‌های واحدهای تولیدی و صنعتی استان دانست و گفت: امکان صادرات از طریق مرز رسمی باشماق مریوان کاملا فراهم است و می‌توان محصولات استان را به آسانی به کردستان عراق صادر کرد.
وی افزود: کردستان عراق نیاز به سیمان دارد و می‌توانیم بخشی از این نیازها را در استان کردستان تامین کنیم.
وی یکی از دغدغه‌های اصلی مسوولان و مردم استان کردستان را اشتغال و سرمایه‌گذاری دانست و گفت: احداث سه کارخانه سیمان در استان منجر به ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای هزار نفر می‌شود.
معاون امور صنایع و اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه ستاد تسهیل واحدهای صنعتی کردستان در این ارتباط گفت: طرح‌هایی که دارای مصوبه دولت و امکان صادرات داشته باشند در اولویت پرداخت تسهیلات قرار می‌گیرد و بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات به این طرح‌ها هستند.
محسن صالحی‌نیا افزود: سرمایه‌گذاران کارخانه سیمان اگر بتوانند ۴۰ درصد آورده را تامین کنند، می‌توانیم پذیرش تسهیلات بانکی را برای این طرح‌ها بگیریم.
وی گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت چهار بانک را برای پذیرش طرح‌های سیمان استان کردستان معرفی می‌کند تا تسهیلات مورد نیاز را در اختیار این طرح‌ها قرار دهند.
وی با اشاره به صدور مجوز سرمایه‌گذاری طرح‌های سیمان در استان کردستان گفت: باتوجه به اینکه این طرح‌ها مصوبه دولت را نیز دارند و توجیه پذیر بودن آنها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تایید شده است دیگر بانک‌ها نمی‌توانند این طرح‌ها را غیر قابل توجیه بدانند.
صالحی نیا، خواستار پیگیری و تلاش بیشتر روسای بانک‌های استان کردستان جهت تامین تسهیلات مورد نیاز طرح‌های سیمان در استان شد و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز این طرح‌ها را پیگیری می‌کند. هم اکنون در استان کردستان کارخانه سیمان بیجار فعال است.