دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی‌مقدم: پدر کویرشناسی ایران در همایش مدیریت بحران آب در اصفهان گفت: آب برای ادامه تمام امور زندگی لازم است و هیچ کس از حق ‌آب خود عقب‌نشینی نمی‌کند.
پرویز کردوانی با بیان اینکه استقرار صنایع بزرگ همچون فولاد و ذوب‌آهن در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان اشتباه محض بود، افزود: صنایع ایجاد شده و حال باید به دنبال آب برایش بگردیم و فشار می‌آوریم تا آب را از نقاط دیگر به اصفهان منتقل کنیم؛ درحالی‌که این کار اشتباه است.
وی ادامه داد: متاسفانه در کشور ما توهم نسبت به آب زیاد است و مردم مخصوصا در شهرهای بزرگی مثل تهران و اصفهان فقط باید آب سد مصرف کنند؛ یعنی اگر بگویند آب فاضلاب تصفیه شود و به شبکه مصرف وارد شود همه اعتراض می‌کنند و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته بیش از ۱۰ سال است که از این روش برای مصارف خود استفاده می‌کنند. کردوانی افزود: ما در کشور بدون حساب و کتاب سد می‌سازیم، ساختن ۱۱ سد روی رودخانه قزل‌اوزن استان گیلان را نابود می‌کند؛ زیرا گیلان به واسطه آب این رودخانه‌ها به وجود آمده و اگر این ۱۱ سد تکمیل شود تا پنج سال آینده امکان کاشت برنج در گیلان ممکن نیست.
وی تاکید کرد: چاه ۳۶۰ پارچه آبادی را به همراه آب چند سد بزرگ به سمت تهران سرازیر کرده‌ایم، با خشک شدن چاه‌های آب در این مناطق مردم به انتقال آب به تهران اعتراض می‌کنند و این یک بحران است.
این کارشناس ارشد محیط زیست افزود: در حال حاضر آب مانند گذشته در دسترس نیست و متاسفانه ایران به لحاظ هیدرولوژیک خشک شده است؛ اگر برای اصفهان تونل کوهرنگ ۱ و ۲ و ۳ و ... هم بزنیم بازهم این استان با کمبود آب مواجه است؛ بنابراین مصرف آب در این استان باید بررسی شود.
وی با اشاره به اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه می‌توان باغات پسته را در آنجا رواج داد، افزود: در همین تالاب گاوخونی که دیگر آب به آن نخواهد رسید نیز می‌توان بسیاری از کشت‌های مناسب را داشت؛ چرا که من چند سال پیش در خصوص طرح خشک شدن دریاچه ارومیه و کاشت پسته صحبت کردم و برخی ناراحت شدند؛ اما امروز به آن رسیدند و حالا در آنجا پسته کشت می‌شود و این همان کاری است که در‌هامون سیستان و بلوچستان در حال انجام است.
کردوانی با بیان اینکه ساخت سد گتوند یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سد سازی کشور بود، ادامه داد: حالا باید با گنبدهای نمکی که در این منطقه به وجود آمده مبارزه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: آب غیرمتعارف یعنی استفاده از آب‌های باران، تصفیه فاضلاب و برگرداندن آن به شبکه آب شرب و آب مجازی که اندکی موجب جبران کمبود آب شود.
همچنین مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: برای مدیریت بحران آب باید قانون‌مدار، اکولوژیست، مدیریت‌های مختلف و رشته‌های مرتبط کنار هم قرار گیرند؛ اما متاسفانه امروز وزارت نیرو در دست متخصصان سازه است و همین موجب به وجود آمدن بحران آب شده است. مهدی بصیری اضافه کرد: امروز دستانمان را بالا برده‌ایم و تسلیم بحران آب شده‌ایم و این بدترین حالت ممکن است؛ یعنی اگر در چهارمحال و بختیاری امروز ۴۰۰ پمپ پشت سد قرار گرفته فردا باید منتظر افزایش این پمپ‌ها باشیم.
بصیری گفت: اینکه ما باید در تولید تمام محصولات کشاورزی خودکفا شویم اشتباه است، کشور مزیت کشت دانه‌های روغنی را ندارد و باید شرایط جغرافیایی کشور را درک کنیم؛ بحران تنها با کاهش اشتباهات گذشته آرام می‌شود.
در ادامه، مدیرکل ستاد بحران استان اصفهان اضافه کرد: مدیریت واحد بر رودخانه زاینده‌رود وجود ندارد، برداشت‌ها از این رودخانه به حداکثر خود رسیده است و بارش‌ها از برف به باران تبدیل شده است و این نشان از عمق بحران دارد که ما باید آن را مدیریت کنیم.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه گرمایش جهانی تاثیرات خود را روی اصفهان گذاشته و دمای استان را دو درجه نسبت به سال‌های گذشته افزایش داده است، تصریح کرد: نسبت به افزایش اشعه ماورای بنفش در اصفهان هشدار دادیم و امروز هم می‌گویم مردم استان اصفهان در ساعات ۱۲ تا ۱۷ در منازل خود بمانند یا اگر برایشان مقدور است از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه مدیریت استان تمام تلاش خود را برای رفع کمبودهای آبی انجام داده است،‌ افزود: در سال گذشته ۱۳ پرواز برای پاشیدن پودر نقره در استان اصفهان انجام گرفت که موجب افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی بارندگی‌ها در این استان شد.
مدیر کل ستاد بحران استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر کارشناسان استان برای انتقال آب به این استان متفق‌القول هستند، خاطرنشان کرد: نزدیک به یک میلیارد متر‌مکعب آب باید به اصفهان انتقال داده شود؛ به همین دلیل بهره‌برداری از تونل‌های اول، دوم و سوم کوهرنگ و تونل چشمه لنگان در دستورکار قرارگرفته است.