دنیای اقتصاد -بیرجند - محمد قربانی:‌ مدیرعامل شرکت تهیه وتولید مواد نسوز کشور گفت: سالانه حدود 50 هزارتن انواع محصولات در کارخانه اکسید منیزیم سینتره شهرستان سربیشه خراسان جنوبی تولید می‌شود.
مهندس علیرضا باقری اظهارکرد: از این میزان ۴۵ هزار تن انواع مواد اولیه صنایع نسوز و مابقی مواد اولیه صنایع کاشی و سرامیک و صنایع شیمیایی معدنی است.
وی محصول اصلی این کارخانه را تولید گرید‌های مختلف اکسید منیزیم سینتره یا منیزیای تفجوش شده عنوان کرد و گفت: انواع کلینکرهای نسوز با پایه منیزیا مانند مگدولومای نسوز و اسپینل منیزیای آلومینا وهمچنین منیزیای کلسینه و انواع منیزیت دانه‌بندی در این کارخانه تولید می‌شود. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور ارزش محصولات تولیدی این کارخانه طی سال گذشته را حدود ۲۵۰ میلیارد ریال و در سه ماه نخست امسال را ۶۶میلیارد بیان کرد.
۴۵ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری
وی گفت: کارخانه اکسید منیزیم سینتره شهرستان سربیشه در سال ۱۳۷۲ با بهره‌برداری از واحد‌های سنگ شکن اولیه و کوره دوار با سرمایه‌گذاری ۳ میلیون دلار و ۵ میلیارد ریال آغاز به کار کرد و بلافاصله محصولات آن به بازار مصرف عرضه شد. مهندس باقری بیان کرد: در سال ۸۴ طرح توسعه این کارخانه با نام واحد تولید کلینکرهای نسوز با سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.
وی کارکنان شاغل در شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور و شرکت معدنی نسوز بیرجند که تامین کننده مواد معدنی مورد نیاز کارخانه اکسید منیزیم سینتره سربیشه می‌باشد رابالغ بر ۳۸۰ نفر اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با بیان اینکه محصولات این شرکت مواد اولیه صنایع نسوز یا دیرگداز می‌باشند، گفت: محصولات دیرگداز به علت ثبات فیزیکی و شیمیایی در دمای بالا و مقاومت در مقابل مذاب‌ها و مواد گداخته عمدتا در تولید فولاد و به مقدار کمتر در تولید سیمان، فلزات غیر‌آهنی، سرامیک، شیشه و تولیدات کانی غیرفلزی به کار می‌روند. مهندس باقری بااشاره به اینکه اولین صنایع فولاد کشور در استان اصفهان احداث شده‌اند، افزود: سه واحد اصلی تولید محصولات دیرگداز در استان‌های اصفهان، چهار محال و بختیاری، یک واحد در شهر یزد و یک واحد در شهرستان گناباد خراسان رضوی واقع است.
تولید داخلی ۷۵درصد موادنسوز
وی با بیان اینکه بیش از ۷۵درصد تولید داخلی مواد نسوز کشور متعلق به ۵ واحد یادشده است، اظهار کرد: بالغ بر این واحدها ۴۰ کارخانه و کارگاه متوسط و کوچک تولید محصولات دیرگداز در نقاط مختلف کشور به فعالیت مشغولند. مدیرعامل شرکت تهیه وتولید مواد نسوز کشور همچنین گفت: یکی از واحد‌های تولید محصولات دیرگداز به نام «شرکت جرم‌های نسوز خراسان» در شهرک صنعتی بیرجند مستقر است.
مصرف ۸۰ درصدکل تولید مواد نسوز در تولید فولاد
مهندس باقری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰درصد محصول تولیدی این شرکت پس از تبدیل به محصولات نهایی دیرگداز در صنعت فولاد مصرف می‌شود، افزود: اصولا حدود ۸۰ درصدکل تولیدمواد نسوز در تولید فولاد مصرف می‌شوند. وی وضعیت واحدهای تولید اکسید منیزیم و مواد نسوز کشور را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر این واحدهادر وضعیت خوبی قرار دارند و اگر از واردات بی رویه محصولات مشابه جلوگیری به عمل آید این روند حفظ خواهد شد.
مهندس باقری مهم‌ترین مشکلات فراروی صنعت مواد نسوز کشور را پس از مشکلات عمومی فضای اقتصادی کشور، ساختار دولتی صنایع عمده فولاد کشور و بعد از آن کمبود مواد اولیه و عدم سرمایه‌گذاری کافی برای تامین مواد اولیه این صنعت برشمرد. مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد نسوز کشور با اشاره به اینکه ثبات و واقعی کردن نرخ ارز، در نتیجه حفظ مزیت‌های نسبی تولید در کشور، اساسی‌ترین نقش را در استمرار کلیه فعالیت‌های تولیدی، از جمله صنعت نسوز دارد، بیان کرد: سرمایه گذاری در تامین مواد اولیه و فعالیت‌های تحقیق و توسعه به منظور ارتقای توان رقابت تکنولوژیک از جمله برنامه‌هایی است که برای استمرار فعالیت‌های این صنعت باید دنبال شود.