دنیای‌اقتصاد- همدان- محبوبه یادگاری: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به وجود 28 شهرک و ناحیه صنعتی دارای زمین در استان همدان گفت: فضای این شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مجموع هزار و 762 هکتار است و هشت شهرک از آن را شهرک‌های تخصصی تشکیل می‌دهد.
کیوان گردان افزود: در حال حاضر هفت شهرک فناوری، هشت مرکز کسب‌وکار و هشت منطقه ویژه صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر در کشور وجود دارد که از هر کدام یک شهرک در استان همدان قرار دارد.
این مسوول‌ با بیان اینکه استان همدان تنها استانی است که شهرک فناوری، مرکز کسب‌وکار و منطقه ویژه صنایع مبتنی بر فناوری‌های برتر را دارد، افزود: این امر در نوع خود منحصر به فرد است و با تلاش و حمایت‌های مسوولان‌ و نمایندگان استان صورت گرفته و می‌تواند در استان یک کریدور صنعتی ایجاد کند. به گفته گردان، با تلاش این کریدور به‌منظور ظرفیت‌های استان و هم سویی سه قطب فناوری و تولید علم و دانش، استان همدان می‌تواند به یک مرکز خوب برای حضور فناوران و استادان دانشگاه تبدیل شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به وجود ۳۲ ماده معدنی در استان تاکید کرد: تلاش کرده‌ایم تا از سه قطب فناوری، تولید علم و دانش در حوزه صنایع معدنی و مصالح نوین ساختمانی استفاده شود.
وی با بیان اینکه امروز ارتباطات و فناوری اطلاعات در صنعت نیز رخنه کرده و باعث ارتقا و توسعه مباحث مختلف در صنعت شده است، گفت: این مهم باعث شده تا سازمان صنایع کوچک و شرکت شهرک‌های صنعتی با تجمیع خوشه‌ها و ایجاد خوشه‌های صنعتی بر مبنای ایجاد رقابت بین واحدهای کوچک، دستیابی به بازارهای جهانی و مواد اولیه و... در راستای توسعه گام بردارد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به استقرار ۲۸ خوشه صنعتی در کشور اضافه کرد: در استان ۱۵ خوشه صنعتی شناسایی شده که از این میزان، سه خوشه سفال و سرامیک لالجین، مبل و منبت ملایر و قطعات لاستیکی رزن در حال اخذ پروانه هستند و امیدواریم در ماه جاری این مهم انجام شود. وی ادامه داد:‌ مطالعات تکمیلی هفت خوشه دیگر نیز صورت‌گرفته و به ترتیب اولویت در دستور کار قرار دارند. گردان با اشاره به آموزش و انجام تورهای صنعتی ابراز کرد:‌ طی سال گذشته در این راستا ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان واحدهای صنعتی را آموزش دادیم و پنج تور صنعتی نیز برگزار شد. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با بیان اینکه ناحیه صنعتی اورقین نیز در مساحت ۲۲هکتار آماده واگذاری به متقاضیان است، افزود:‌ شهرک فناوری نیز در ۶۰ هکتار تدارک دیده شده که از این میزان ۵۰ هکتار برای شهرک فناوری و بخشی نیز برای مرکز خدمات کسب‌وکار در نظر گرفته شده و در حال حاضر این مرکز از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.