دنیای اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار:‌ احداث مسکن مهر در منطقه گلمان ارومیه در حدود 20 کیلومتر خارج از شهر با وجود هشدارهای برخی کارشناسان و مسوولان دستگاه‌های اجرایی مبنی بر سخت بودن ایجاد زیرساخت‌ها در آن اجرایی شد و هم‌اکنون 700 خانوار ساکن و تعاونی‌های این شهرک با مشکل فاضلاب،‌ نبود راه مناسب،‌ مالیات و بیمه دست و پنجه نرم می‌کنند.
یک هفته بعد از بازدید استاندار آذربایجان غربی از طرح‌های مسکن مهر ارومیه جلسه شورای تامین مسکن و حمل و نقل استان در محل سالن ورزشی مدرسه ۱۲ کلاسه شهرک مسکن مهر گلمان با حضور مسوولان و مدیران عامل تعاونی‌های مسکن مهر ارومیه با هدف بررسی مشکلات مطروحه در بازدید استاندار و یافتن راهکارهای عملی در حالی برگزار شد که به دلیل مشکلات فراوان، گلمان موضوع اصلی جلسه شد.
صالحی، نماینده تعاونی‌های مسکن مهر گلمان ارومیه در این جلسه ضمن انتقاد از عدم همکاری امور مالیاتی استان با تعاونی‌ها و اخذ حق پنج درصد مالیات با وجود مصوبه معافیت مالیاتی طرح‌های مسکن مهر، گفت: امور مالیاتی هیچ یک از مصوبات و آیین‌نامه و دستورالعمل‌ها را اجرایی نکرده و چون تعاونی‌ها قادر به تفسیر قوانین نیستند ناچار از پرداخت مالیات می‌شوند هر‌چند این نهاد از برخی تعاونی‌ها حق پنج درصد را گرفته و به دلیل گذشت زمان و قطعی شدن مالیات نسبت به بازپرداخت آن همکاری نمی‌کند.

فاضلاب مشکل اصلی
صالحی فاضلاب را یکی از اولویت‌های اصلی برای رفع مشکلات موجود در شهرک مسکن مهر گلمان دانست و ادامه داد: متاسفانه با وجود قول‌های فراوان هنوز شبکه فاضلاب در این منطقه ایجاد نشده و چاه‌ها نیز جوابگوی نیازها نبوده و مردم مجبور به رها‌سازی فاضلاب خانگی خود به جوی‌های معابر هستند و این امر مشکلات بهداشتی فراوانی را در منطقه ایجاد کرده است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون زمینی که برای ایجاد فضای سبز به شهرداری واگذار شده به دلیل کم توجهی به ایجاد این فضا هم‌اکنون به محل تجمع معتادان پرخطر تبدیل شده و خانواده‌ها و کودکان امنیتی از این بابت ندارند، ادامه داد: دزدی کابل‌های برق نیز مشکل اصلی دیگر این شهرک مسکونی بوده که 700 خانوار ساکن در آن با این مسائل مواجه هستند.
نماینده تعاونی‌های مسکن مهر گلمان با اعلام اینکه وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی این شهرک نیز مناسب نیست و تنها 2 اتوبوس با به فاصله یک تا یک ساعت‌ونیم از ایستگاه‌ها عبور می‌کنند، ادامه داد: ورودی سایت نیز مناسب نبوده و به دلیل نبود علائم و تابلوهای ایمنی همه روزه شاهد تصادفات شدید در این محور هستیم.
صالحی خواستار راه‌اندازی اورژانس، با مرکز بهداشت در این شهرک شد و با اشاره به نبود آتش نشانی، کلانتری، خدمات شهری از جمله شعب بانک‌ها و مغازه و... در این شهرک، یادآور شد: برای اخذ پایان کار نیز 2 نفر ضامن کارمند نیاز بوده که مشکلات زیادی را برای تعاونی‌ها و پیمانکاران این منطقه ایجاد کرده است.

تعاونی‌های مسکن مهر
متهمان امور مالیاتی نیستند
معلم، مدیر تعاونی کارکنان صدا و سیما نیز در این جلسه ضمن انتقاد از رفتارهای ناشایست امور مالیاتی با تعاونی‌های مسکن مهر، ادامه داد: متاسفانه نه‌تنها هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شویم، بلکه با برخوردهای بد مدیران امور مالیاتی مواجه هستیم، چرا که با افراد به عنوان متهم برخورد می‌کنند و خواستار پرداخت مالیات و جرایم دیرکرد آنها از ما هستند.
وی همچنین خواستار پرداخت مابه‌التفاوت تسهیلات ۲۵ و ۳۰ میلیون ریالی هر واحد مسکن شد و گفت: بعد از اتمام فصل کاری و گران شدن مصالح پرداخت این تسهیلات مشکلی را رفع نمی‌کند، تعاونی‌ها برای اخراج افراد بد حساب با مشکل برخورد می‌کنند که نیازمند حمایت قانونی هستیم.

جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب
به جای ایجاد تصفیه‌خانه
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست از جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب گلمان به جای ایجاد تصفیه‌خانه در این منطقه خبر داد و گفت: 25میلیارد ریال برای ایجاد شبکه با اولویت واگذاری واحدهای مسکونی در اختیار شرکت آب و فاضلاب قرار گرفته که به دلیل پرهزینه بودن احداث تصفیه‌خانه برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری بهداشتی انجام شده است.
سید‌جواد محمودی در خصوص مشکل عدم ارائه خدمات تا جلوی در بلوک‌ها توسط دستگاه‌های خدمات رسان به ویژه گاز و آب و فاضلاب، اعلام کرد: این دستگاه‌ها بر‌اساس قوانین مسکن مهر موظف به تحویل خدمات تا جلوی در مجتمع بوده و هیچ تعهدی برای تحویل در بلوک ندارند.
وی مالیات و بیمه را حق و حقوق قانونی دولت به هنگام احداث ساختمان دانست و با اشاره به اینکه دولت برای حمایت از اقشار کم درآمد اقدام به معافیت مالیات و کاهش میزان حق بیمه کارگران کرده، گفت: دولت همه هزینه‌های زیر ساختی را در شوارع و معابر اصلی تامین کرده، ولی هزینه‌های داخل محوطه شهرک باید توسط ساکنان و تعاونی‌ها پرداخت شود.

جبران همه کمبودها بر عهده
ستاد تامین مسکن نیست
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی هم در این جلسه با انتقاد از اینکه متاسفانه در استان تفسیر قوانین، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های ابلاغی از مرکز به طرق مختلف انجام و دستگاه‌ها از قبول آن خودداری می‌کنند، ادامه داد: حل همه مسائل و مشکلات موجود بر عهده شورای تامین مسکن استان نبوده و ما نمی‌توانیم همه کمبودها را از طریق این ستاد جبران کنیم و نیازمند همکاری جدی همه دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم. خلیل محبت خواه با اشاره به اینکه همه دستگاه‌ها باید به تعهدات خود در حوزه سایت مسکن مهر گلمان ارومیه عمل کنند، ادامه داد: این در حالی است که هنوز کلانتری، ناحیه شهرداری، آتش‌نشانی، اورژانس، مدرسه، مسجد، خدمات خرد محله‌ای از جمله مغازه و بانک و ... در این منطقه راه‌اندازی نشده و دستگاه‌ها باید توجه ویژه‌ای به خصوص اتمام عملیات احداث مدارس در دست ساخت نسبت به این منطقه داشته باشند.

اتمام مدارس گلمان به ۱۹ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد
مدیر‌کل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان غربی هم در این نشست با اشاره به اینکه هم‌اکنون دو مدرسه 10 و 12 کلاسه در منطقه گلمان ارومیه در حال احداث است، ادامه داد: مدرسه 10 کلاسه از سال گذشته به دلیل مشکلات نقدینگی و تخصیص کم اعتبار با مشکل مواجه بوده، به طوری که تا کنون 9 میلیارد و 500 میلیون ریال برای احداث این مدرسه هزینه و 9 میلیارد و 500 میلیون ریال برای اتمام این مدرسه که هم‌اکنون از 65 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است،
اعتبار نیاز است.
فریبرز اسماعیل‌زاده در خصوص مدرسه 12 کلاسه منطقه گلمان نیز با اعلام اینکه این مدرسه هم‌اکنون از 85 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، ادامه داد: تاکنون 12 میلیارد ریال برای اجرای این مدرسه اعتبار هزینه شده و برای اتمام این طرح تا پایان شهریورماه امسال نیازمند تخصیص هرچه سریع‌تر 9 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار هستیم.