دنیای اقتصاد-بیرجند - محمد قربانی: شهردار بیرجند گفت: به منظور جذب سرمایه‌گذار و استفاده از توان سرمایه‌گذاران برای مشارکت در اجرای طرح‌های شهرداری، دفتر مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری مهر ماه امسال در شهرداری بیرجند راه‌اندازی می‌شود.
عباسعلی مدیح اظهار کرد: ایجاد طرح‌های فرهنگی، اجتماعی و زیربنایی در شهر بیرجند مشارکت همه جانبه سرمایه‌گذاران را می‌طلبد.
وی با بیان اینکه بنا نداریم تا منابع مالی شهرداری را تنها از محل درآمدهای عمومی و توسط مردم تامین کنیم، گفت: زمینه و بسترهای لازم برای مشارکت سرمایه‌گذاران در اجرای طرح‌های فرهنگی، اجتماعی، خدماتی و شهری شهرداری بیرجند فراهم است.
شهردار بیرجند افزود: با افتتاح دفتر مشارکت‌های مردمی و سرمایه‌گذاری زمینه جذب و مشارکت سرمایه‌گذاران را از اقصی نقاط کشور برای اجرای طرح‌های اولویت‌دار در شهر بیرجند فراهم خواهیم کرد.
معرفی بیرجند به دنیا
مدیح به اهداف پیش روی شهرداری بیرجند اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف ما معرفی بیشتر بیرجند به ایران و جهان است.
وی بر ارتقای جایگاه عمومی بیرجند در کشور و جهان تاکید کرد و افزود: با توجه به توانمندی‌ها و پتانسیل‌های مختلف شهر بیرجند در حوزه‌های جغرافیایی عمومی و طبیعی درصدد معرفی این شهر به کشور و جهان هستیم.
شهردار بیرجند وجود تپه‌های ماسه‌ای، کوه‌های زنجیره‌ای باقران، دره‌های سرسبز، آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی و صنایع دستی را از جمله جاذبه‌های گردشگری بیرجند و معرفی آن برای توسعه گردشگری نام برد.
وی به ذوق، سلیقه، هنر، آرزو و آمال دیرینه مردم بیرجند اشاره کرد و گفت: معرفی بیرجند در سطح ملی و بین‌المللی توسعه گردشگری، جذب توریست و اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی را در پی خواهد داشت.
افزایش ۳۰ درصدی بودجه شهرداری
مدیح از افزایش ۳۰ درصدی بودجه شهرداری بیرجند و سازمان‌های تابع در سال جاری خبر داد و گفت: بودجه اولیه شهرداری و سازمان‌های تابعه در بهمن‌ماه سال گذشته ۴۱ میلیارد تومان بوده است که در سال جاری به حدود ۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی بیان کرد: در ۵ ماه نخست امسال درآمدهای عمومی شهرداری نسبت به مدت مشابه ۲۱ درصد رشد داشته است.
۷۰ میلیارد تومان بودجه برنامه کوتاه‌مدت شهرداری
شهردار بیرجند گفت: فقط به‌دنبال توسعه فیزیکی شهر نیستیم، بلکه درصدد هستیم در برنامه‌های کوتاه‌مدت یک‌ساله علاوه بر برنامه‌های جاری نسبت به اجرای تقاطع‌های غیر‌مسطح، ساخت پل‌ها، توسعه و ساماندهی پارک‌ها و فضای سبز، گره‌گشایی و روان‌سازی ترافیک شهری، افزایش ایستگاه‌های آتش‌نشانی و اصلاح معابر شهری و نهضت آسفالت اقدام کنیم.
مدیح گفت: علاوه بر اقدامات یاد شده در حوزه فرهنگی، جذب توریست و میزبانی از گردشگران و توسعه همه‌جانبه و پیشبرد فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی شهر نیز باید برنامه‌ریزی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه همه این فعالیت‌ها به منابع مالی نیاز دارد، گفت: ۷۰ میلیارد تومان بودجه یک‌ساله شهرداری برای احداث بزرگ‌ترین فرهنگسرای کشور، تقاطع موسی بن‌جعفر، احداث پل شاهرود، تکمیل کمربندی و رینگ دور شهر سرمایه‌گذاری شده است.
شهرداری بیرجند ابراز امیدواری کرد بخشی از این طرح‌ها طی یک سال آینده به بهره‌برداری برسد.
پایان برنامه ۵ ساله شهرداری
سال آینده
شهردار بیرجند گفت: برنامه ۵ ساله شهرداری در سال ۸۸ آغاز و سال آینده به پایان می‌رسد.
وی افزود: برنامه‌های ۵ ساله جدید نیز با توجه به منابع مالی و درآمدی جدید تا سال آینده تدوین و برای تصویب به شورای شهر ارسال می‌شود.
وی به اصلاح معابر و میادین شهر اشاره کرد و گفت: طرح مصوب میدان ابوذر از سال ۸۸ بوده که از اسفند سال گذشته تاکنون، یک ‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اصلاح میدان ابوذر هزینه شده است.
شهردار بیرجند با بیان اینکه سرعت‌گیرهای غیر‌استاندارد تاکنون در بیرجند وجود نداشته است، عنوان کرد: همچنین برای تقاطع غیرهمسطح صیاد و ارتش مشاور گرفته‌ایم.
مدیح با بیان اینکه اصلاح هندسی تقاطع‌های ۱۵ خرداد، مدرس، معلم و خلیل طهماسبی آماده شده است، گفت: تلاش می‌کنیم این امور تا پایان مهرماه اجرایی شود.