دنیای اقتصاد-کرج- رسول باقری: هیات ۲۴ نفره بازرگانان از استان البرز و وزارت توسعه و تجارت تاجیکستان در زمینه همکاری‌های اقتصادی در شهر دوشنبه پایتخت این کشور تفاهمنامه همکاری امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق البرز ، براساس این تفاهمنامه زمینه سرمایه‌گذاری تجار استان البرز در تاجیکستان در زمینه‌های مختلف به ویژه مصالح ساختمانی و مواد غذایی و خدماتی فراهم شد.
بازرگانان استان البرز همچنین با مقامات ارشد اقتصادی تاجیکستان از جمله وزرای توسعه و تجارت، انرژی و صنایع، کشاورزی، معاون کمیته سرمایه‌گذاری دولتی و رییس اتاق بازرگانی تاجیکستان ملاقات کردند.
در این دیدارها دو طرف بر بسط و توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف اقتصادی از جمله انرژی، کشاورزی، حمل‌و‌نقل، مواد غذایی، شیمیایی و مصالح ساختمانی تاکید کردند.
نمایندگان ایرانی و مسوولان تاجیکستان با تاکید بر زمینه‌های عالی اقتصادی و سرمایه‌گذاری خواستار برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی محصولات و کالاهای تولیدی ایرانی در تاجیکستان و افزایش حجم مبادلات تجاری شدند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در جمع تجار ایرانی گفت: کشورهای فارسی زبان ایران و تاجیکستان به دلیل برخورداری از اشتراکات فرهنگی، تاریخی، زبانی و جغرافیایی، سرشار از ظرفیت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری در ابعاد مختلف هستند.
علی اصغر شعردوست با اشاره به علاقه‌مندی دو طرف برای استفاده از این ظرفیت‌ها به خصوص در سال‌های اخیر که منجر به انعقاد قراردادهایی از جمله اجرای دو طرح بزرگ تونل انزاب و نیروگاه سنگ توده توسط مهندسان ایرانی شده است، تصریح کرد: جا دارد از این فرصت‌ها استفاده بهینه شود.
وی گفت: تاجیکستان در آسیای میانه نزدیک‌ترین شریک اقتصادی و سیاسی ایران است و این موضوع مزیت‌های زیادی برای رونق اقتصادی هر دو کشور دارد.
شعردوست اظهار کرد: ایران هم‌اکنون به عنوان یکی از سرمایه‌گذاران و مجریان طرح‌های اقتصادی مهم در تاجیکستان است که در این رابطه می‌توان به ساخت تونل استقلال (انزاب)، نیروگاه سنگ توده۲، بخشی از جاده کولاب- قلعه خمب و ده‌ها واحد صنعتی، کشاورزی و مرغداری اشاره کرد.
سفیر ایران خاطرنشان کرد: تاجیکستان مهم‌ترین تولیدکننده آلومینیوم و یکی از تولیدکنندگان مهم نخ پنبه در منطقه آسیای مرک‍زی به شمار می‌رود و در مقابل ایران واردکننده این محصولات است.
شعردوست افزود: انجام فعالیت‌های عمرانی در تاجیکستان نیز زمینه مناسبی برای انتقال تجارب مهندسان ایرانی به تاجیک‌ها و منافع اقتصادی برای شرکت‌های ایران به شمار می‌رود.
وی گفت: لازم است که ما در این زمینه راهبردهای مناسبی تدوین کنیم و در اجرای طرح‌های عمرانی خود در تاجیکستان چهره قابل قبولی از خود به نمایش بگذاریم.