دنیای اقتصاد - بندرعباس - جمیله دبیری نیا: مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی کشور ضمن بیان اینکه مناطق آزاد در افق ایران 1404 باید الگوی توسعه کشور باشند تا توسعه سایر مناطق بر اساس این مناطق، الگوسازی شوند، گفت:
بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، مناطق آزاد باید به الگوی توسعه ایران ۱۴۰۴ دست یابند و در این راه باید هفت منطقه آزاد کشور که به نوعی هفت اقلیم محسوب می‌شوند به نحوی عمل کنند که توسعه پایدار آنان به سرزمین اصلی تسری پیدا کند. مناطق آزاد می‌توانند به پایلوت توسعه سرزمین اصلی تبدیل شوند.
اکبر ترکان در مراسم معارفه مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به نقش، اهمیت و جایگاه مناطق آزاد کشور گفت: در طرح جامع توسعه مناطق آزاد کشور، منطقه آزادکیش با محوریت توسعه گردشگری، قشم با محوریت ایجاد صنعت فولاد و نفت، چابهار با محوریت ترانزیت کالا، اروند با محوریت بازسازی شهرهای خرمشهر و آبادان، انزلی با محوریت رونق کسب و کار در حوزه دریای خزر، ارس با محوریت توسعه صنعت و تجارت با کشورهای حوزه آسیای میانه و منطقه آزاد ماکو با محوریت جذب سرمایه‌گذاران کشور ترکیه، سازماندهی و برنامه‌ریزی شده‌اند.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: از میان هفت منطقه آزاد کشور، طرح‏های کالبدی توسعه در سه منطقه آزاد قشم، کیش و چابهار که قدمت بیشتری نسبت به بقیه دارند طراحی شده و در چهار منطقه دیگر نیز باید این طرح‏های جامع به تصویب برسد تا فرآیند توسعه مناطق آزاد با سرعت مناسب صورت گیرد.
ترکان به تجربه موفق کشورهای جهان در تاسیس مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: با ایجاد این مناطق، الگوی موفقی برای توسعه کشورها به دست آمد و این موضوع در ایران نیز از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و تاکنون فعالیت ها و موفقیت‌های بسیاری به دست آمده است هر چند که مسیری طولانی برای توسعه هرچه بیشتر این مناطق وجود دارد.
مشاور رییس‌جمهور همچنین از تلاش مدیران سابق منطقه آزاد کیش قدردانی کرد و گفت: فصل جدیدی آغاز شده است و باید روند توسعه این منطقه سرعت یابد.