دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین گفت: با داشتن نیروهای متخصص و ماهر در بخش صنعت و تجربه ساخت شهرک‌های صنعتی، آماده همکاری برای انتقال تکنولوژی به تاجیکستان هستیم.
عبدالقهار ناصحی در دیدار با سفیر تاجیکستان در ایران در محل اتاق بازرگانی قزوین اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ شهرک صنعتی فعال در استان داریم که ۶ شهرک صنعتی دیگر هم با رویکرد توسعه مناطق کم برخوردار در حال راه‌اندازی است تا با توزیع متوازن در مناطق دور از مرکز استان هم بتوان به صنعت و اشتغال کمک کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین تصریح کرد: در استان تجربه فنی و مهندسی خوبی در حوزه شهرک‌سازی داریم که با توجه به نیازهای کشور تاجیکستان آمادگی داریم این تجارب را منتقل کنیم.
ناصحی یادآورشد: در کنار ساخت شهرک‌های صنعتی در تامین نیازهای صنایع کوچک هم پیشگام هستیم و با برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان و تورهای یک روزه برای بازدید صاحبان صنایع کوچک از واحدهای بزرگ داخل و خارج استان، واحدهای موفق خارج از کشور، برپایی نمایشگاهای داخلی و خارجی و حمایت از پایان نامه‌های دانشجویی مرتبط با صنعت، کارهای خوبی در این حوزه صورت گرفته است.
این مسوول یادآورشد: در حوزه روباتیک هم استان قزوین قابلیت‌های خوبی دارد که می‌تواند در توسعه مناسبات با تاجیکستان مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه دولت علی حاتم اوف، سفیر تاجیکستان در ایران گفت: استان قزوین با توانمندی و ظرفیت‌های شاخص صنعتی می‌تواند در انتقال تکنولوژی و ساخت شهرک‌های صنعتی در تاجیکستان به عنوان کشوری بکر نقش مهمی ایفا کند.
وی افزود: منابع بزرگ مواد معدنی و سیلیس در کشور ما فراوان است که برای تولید شیشه می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و قزوین با داشتن جایگاه ویژه در تولید شیشه قادر است در تاجیکستان کارخانه شیشه راه‌اندازی
کند.
سفیر تاجیکستان در ایران اظهار کرد: مواد غذایی، صنایع تبدیلی، لبنیات، میوه خشک، مصالح ساختمانی، کاشی و سرامیک از جمله نیازهای تاجیکستان است که استان قزوین با ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند سهم زیادی را به خود اختصاص دهد.
سفیر تاجیکستان افزود: در منطقه آزاد تاجیکستان ظرفیت خوبی برای حضور سرمایه‌گذاران ایرانی وجود دارد.