دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حرکت بر مبنای اعتدال اسلامی، راه پیشرفت کشور را باز و هموار می‌کند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جمع صنعتگران و فعالان اقتصادی کرمانشاه در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه به استعدادها و ظرفیت‌های بی‌شمار کشور در جهت توسعه و پیشرفت اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در برنامه چهارم توسعه، انتظار انقلاب اقتصادی را داشتند که تنها ۲۲ درصد آن محقق شد.
ایشان همچنین فعال کردن بخش خصوصی را گامی مهم به منظور توسعه اقتصادی کشور دانست و افزود: باید با فعال کردن بخش خصوصی، موجبات سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور را در داخل فراهم کنیم تا این افراد سرمایه خود را به داخل کشور برگردانند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همچنین موضوع مدیریت آب در مرزهای غربی را یکی از مشکلات جدی کنونی کشور دانست و گفت: هم‌اکنون به طور متوسط سالانه هفت میلیون مترمکعب آب از مرزهای غربی کشور خارج می‌شود که اگر این موضوع با حفظ حقوق کشورهای همسایه به درستی مدیریت شود، تحولی بنیادی در منطقه غرب کشور ایجاد خواهد شد.
آیت‌الله رفسنجانی به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه استان کرمانشاه در کشور اشاره و اظهار کرد: آب و هوای مناسب، زمین مستعد و وجود مرز، کرمانشاه را به استانی ممتاز در کشور تبدیل کرده که اگر به آنها توجه شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی این استان برطرف خواهد شد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در دیدار فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: استان کرمانشاه با داشتن ۹۰۰ واحد صنعتی که کالاهای متنوعی تولید می‌کنند، پتانسیل خوبی در زمینه تولیدات صنعتی دارد.
جهانگیر شاهمرادی با بیان اینکه سعی ما این است که تولیدات صنعتی استان با نگاه صادراتی باشد، گفت: کرمانشاه به واسطه مرکزیت غرب کشور یک بازار مصرف هشت میلیون نفری در داخل کشور و به لحاظ هم مرزی با عراق یک بازار مصرف هشت میلیونی نیز خارج از مرزهای کشور دارد، ازاین رو زمینه برای فروش محصولات تولیدی استان مهیا است.
وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های صادراتی استان، به رشد صادرات استان اشاره کرد و گفت: در شش ماه نخست امسال یک و نیم میلیارد دلار صادرات از استان صورت گرفته که رشد ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه به واسطه درگیر بودن استان در جنگ تحمیلی بسیاری از زیرساخت‌های کرمانشاه از بین رفته، گفت: انتظار داریم این استان مورد توجه ویژه‌تر مسوولان قرار بگیرد.
وی تلاش برای تکمیل سریع‌تر زیرساخت‌های استان، ایجاد معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران در استان و کاهش نرخ کارمزد بانکی و طولانی شدن زمان بازپرداخت تسهیلات را از راهکارهای پیشنهادی برای سرعت گرفتن روند توسعه بخش صنعت استان عنوان کرد.
رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه این نشست گفت: تا تورم ۴۰ درصدی موجود کشور مهار نشود، امکان برنامه‌ریزی برای اقتصاد کشور وجود ندارد.
کیوان کاشفی با انتقاد از وضعیت اقتصادی موجود کشور اظهار کرد: طی سال‌های اخیر ۶۰۰ میلیارد دلار فروش نفت داشته ایم و ۱۰۵ میلیارد دلار نیز از محل آزادسازی شرکت‌های دولتی و ۱۰۰ میلیارد دلار نیز از محل فروش اوراق قرضه نصیب کشور شده، با این وجود در حال حاضر شاهد تورم ۴۰ درصدی، نرخ رشد اقتصادی منفی و هشت میلیون بیکار در کشور هستیم.
کاشفی در ادامه با اشاره به محرومیت‌های استان کرمانشاه، گفت: عدالت اجتماعی حکم می‌کند به استان‌هایی همچون کرمانشاه که در دوران دفاع مقدس از روند توسعه جا مانده‌اند، توجه بیشتری شود.
وی افزود: انتظار داریم روند ایجاد زیرساخت‌ها در کرمانشاه سرعت بگیرد و تخصیص منابع صندوق توسعه ملی با اولویت استان‌هایی همچون کرمانشاه باشد.
در ادامه جهاندار شکری به عنوان کارآفرین جوان نمونه کشور و عضو گروه کاری مبتکر و مخترع برگزیده سال ۹۱ که مسوولیت اداره یک واحد تولیدی فعال در صنعت فولاد را که از جمله واحدهای وابسته به گروه صنعتی-بازرگانی شکری است به عهده دارد، گفت: همه مسوولان کشور در تمام دولت‌ها از پیشینه این استان و مسائل جنگ تحمیلی به خوبی مطلع‌اند و به مظلومیت این استان شهادت می‌دهند و آرزوی من این است که همه دوستان جوانم را که آینده و موفقیت آنان در گرو یافتن یک فرصت شغلی است در شمار هموطنان شاغل و مولد مشاهده کنم.
شکری تصریح کرد: اصولا داوطلبان سرمایه‌گذاری در صنعت، معدن و کشاورزی که بخش‌های مولد اقتصاد را تشکیل می‌دهند، زمانی مبادرت به اجرای یک طرح تولیدی می‌کنند که از حمایت موسسات مالی و اعتباری کشور اطمینان حاصل کنند، اما در چند سال اخیر با انحلال صندوق ذخیره ارزی و ایجاد وقفه‌ای ۳۰ماهه تا فعالیت صندوق توسعه ملی راه اعطای تسهیلاتی که به موجب قانون برای توسعه اقتصادی کشور تخصیص داده شده بود، بسته شد و در نتیجه بانک‌ها تا زمان فعال شدن صندوق توسعه ملی تسهیلات قابل ذکری به داوطلبان سرمایه‌گذاری اعطا نکرده و البته زمانی هم که صندوق یاد شده فعال شد امکان گشایش اعتبار ارزی به دلیل تحریم بانک‌ها، دیگر مقدور نبود.
وی ادامه داد: بدون شک یکی از مزیت‌های استان کرمانشاه برای سرمایه‌گذاری همجواری با کشور عراق است، زیرا صدور کالای تولیدی در این استان با هزینه کمتری امکان‌پذیر است و مسلما تعداد زیادی از واحدهای تولیدی با توجه به همین مزیت و موقعیت در این استان اجرا شده‌اند، بنابراین جا دارد درخصوص کالاهایی که برای صدور دارای محدودیت بوده و سهمیه‌بندی می‌شوند نگاه ویژه‌ای به تولیدکننده مستقر در این استان داشته و اولویت خاصی قائل شوند تا زمینه تشویق آنان به سرمایه‌گذاری و تولید بیشتر و ارزآوری به کشور فراهم شود.