دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: مدیرکل شیلات خوزستان با بیان اینکه امسال 900 تن میگو از سطح مزارع میگوی چوئبده برداشت می‌شود، گفت: با وجود بیماری‌هایی که در چند سال اخیر در تولید میگو عارض شد، اما امسال با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تلفات میگو به‌دلیل بیماری به نقطه صفر رسید و تولید میگو مجددا رونق گرفت.
سیدرحیم مغینمی اظهار کرد: علاوه بر میگو در تولید آبزیان موفقیت‌های خوبی در توسعه تولید آبزیان داشتیم، به طوری که ۵۰ هزار تن انواع ماهی گرمابی در خوزستان تولید شد.وی افزود: با اقداماتی که در زمینه تکثیر و بیوتکنیک آبزیان انجام شد، خوزستان به استان نمونه در این زمینه بین استان‌های دیگر تبدیل شده است.
مدیرکل شیلات خوزستان بیان‌کرد: در زمینه تولید ماهیان خاویاری، خوزستان در گذشته به رسمیت شناخته نمی‌شد، اما اکنون ۱۰۰ تن ماهی خاویار تولید و به خارج از کشور صادر می‌شود. همچنین در شرایط فعلی ۲ هزار هکتار مجوز احداث واحدهای تولید ماهیان خاویاری در مناطق شمالی استان صادر شده است.
مغینمی تصریح‌کرد: در طرح توسعه کشاورزی نیز مجتمع‌های شیلاتی شهید احمدیان و آزادگان به مردم واگذار شد و اکنون حدود ۴ هزار و ۶۰۰ هکتار از این مجتمع‌ها به مردم تحویل داده شده است.وی ادامه‌داد: تولید مجتمع‌های پرورش آبزیان شهید احمدیان و آزادگان ۲۰ هزار تن است. یعنی ۵۰ درصد تولید فعلی ماهیان گرمابی می‌باشد. از سوی دیگر این مجتمع‌ها زمینه اشتغال برای ۴۰۰ فارغ‌التحصیل رشته‌های شیلات و ۲ هزار نفر نیروهای دیگر را فراهم کرده است.
مدیرکل شیلات خوزستان اظهارکرد: از جمله اقداماتی که برای توسعه و افزایش تولید و اشتغال در صنعت آبزی‌پروری انجام شده، استفاده از پساب‌های شور استان است که با استفاده از این منابع آبی علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب‌های شیرین تولید و اشتغال، در نهایت با صادرات آبزیان ارزآوری فراوانی در این زمینه حاصل می‌شود.
مغینمی با اشاره به تاریخچه تولید میگو در کشور خاطرنشان‌کرد: اولین سایت تولید میگو در سال ۸۱ در چوئبده آبادان راه‌اندازی شد که در فرآیند تولید از ابتدای احداث تاکنون این سایت با فراز و نشیب‌های زیادی از جمله مواجهه با بیماری روبه‌رو بود اما با وجود این مشکلات پرورش‌دهندگان با حمایت سازمان‌های متولی به تولید خود ادامه داده و امسال رکورد قابل توجهی در زمینه تولید میگو به‌دست آوردند.
وی تصریح‌کرد: در چند سال اخیر تولید میگو در سراسر جهان با سرعت فزاینده‌ای در حال حرکت است، به طوری که طبق اعلام سازمان فائو سال ۲۰۱۱معادل ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن میگو در کل جهان تولید شد.مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به واحدهای بسته‌بندی و فرآوری میگو اظهارکرد: صنایع بسته‌بندی و فرآوری خوبی در آبادان و خرمشهر داریم، اما به دلیل تولید اندک میگو این صنایع با ظرفیت کم فعال هستند.مغینمی یادآورشد: امسال ۴۵ هزار تن ماهی و میگو از واحدهای پرورش‌آبزیان به ارزش ۱۳۵ میلیون دلار در استان تولید شد که نشان‌دهنده ظرفیت فوق‌العاده تولید آبزیان در خوزستان است که هیچکدام از استان‌های دیگر از آن برخوردار نیستند.
وی با بیان اینکه تولید و اشتغال در صنعت آبزی‌پروری کمتر از صنعت نفت نیست، گفت: با توسعه تولید در این صنعت رقم بالایی از تولید و اشتغال را در خوزستان ایجاد می‌کنیم.