دنیای اقتصاد - شهرکرد - هیبت‌الله غفاری: دانشیار بخش جراحی دانشکده‌ دامپزشکی دانشگاه شهرکرد موفق به تولید و مهندسی بافت استخوان شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهرکرد، دکتر امین بیغم صادق موفق به تولید و مهندسی بافت استخوانی با استفاده از پیوند ضریع استخوان(پرده‌ محافظ استخوان) روی چادرینه بزرگ (نواری از بافت داخلی حفره‌ شکمی پستانداران که حرکت گردشی روده‌ها را تامین می‌کند) در داخل شکم با استفاده از بافت‌های جنینی و سلول‌های بنیادی در داخل محوطه بطنی در مدل حیوانی سگ شد.
با توجه به اینکه استخوان یکی از مهم‌ترین عوامل محافظت از اعضا و اندام‌ها می‌باشد؛ خاصیت ارتجاعی آن موجب مقاومت در برابر ضربات وارده به بدن شده و از آسیب دیدن اندام‌های داخلی جلوگیری می‌کند. امروزه نیز با توجه به نیاز شدید به ترمیم، اصلاح یا جایگزینی قسمت‌های آسیب دیده، مهندسی بافت استخوان برای کمک به ترمیم بخش‌های آسیب دیده استخوان، اهمیت زیادی دارد.
عضو هیات علمی دانشکده‌ دامپزشکی دانشگاه شهرکرد با پیوند ضریع استخوان روی چادرینه بزرگ در داخل شکم و تزریق سلول‌های بنیادی مشتق شده از بافت‌های چربی موفق به تولید بافت استخوان شد. به گفته‌ دکتر بیغم این تکنیک تولید استخوان برای اولین بار انجام گرفته است.
وی امیدوار است با استفاده از این تکنیک تولید استخوان و درمان شکستگی‌ها تسریع یابد و با کاهش هزینه‌های درمانی خدمت جدیدی به جوامع بشری ارائه شود.