دنیای‌اقتصاد- بوشهر - اصغر اقبال مجرد: با توجه به قدمت تاریخی روابط ایران با ژاپن خواهرخواندگی بوشهر با یکی از شهرهای ژاپن برای توسعه هرچه بیشتر این روابط ضروری است.
محمد حسن پرآور ، معاون سیاسی و امنیتی استانداری بوشهر در نشست با سفیر ژاپن در ایران که به بوشهر سفر کرده است، افزود: با توجه به تاریخ یک‌هزار و چهارصد ساله روابط فرهنگی دو کشور ژاپن و ایران خواهرخواندگی یکی از شهرهای ژاپن با بوشهر می‌تواند این روابط را گسترش دهد.
وی اضافه کرد: همچنین با توجه به نبود اتاق بازرگانی مشترک میان دو کشور ایران و ژاپن استان بوشهر این آمادگی را دارد که کلید تاسیس این اتاق را بزند.
پرآور بیان کرد: با ترکیب جمعیتی و شرایط خاص استان بوشهر، این استان دارای شرایط امنیتی مطلوبی است. معاون سیاسی، امنیتی استانداری بوشهر گفت: پیشرفت استان بوشهر در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع دریایی، کشاورزی، نخیلات و انرژی به طور کامل مشخص است و دولت نیز توجه خاصی به استان بوشهر دارد. وی یادآور شد: با توجه به رابطه دوستانه و پیشینه تاریخی ژاپن و ایران امیدواریم این نشست‌ها باعث ارتقای بیش از پیش روابط این دو کشور شود. پرآور گفت: ژاپنی‌ها در فازهای شش، هفت و هشت پارس جنوبی حضور دارند واین بیانگر این است که ژاپن یکی از سرمایه‌گذاران ما در عسلویه است. سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار ژاپن در جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: توسعه روابط و مناسبات اقتصادی با ایران از برنامه‌های مهم دولت ژاپن است. کوجی هانه دا افزود: تاکنون از لحاظ موقعیت بین‌المللی، ایران در شرایط سختی بود، ولی با توافق هسته‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران با گروه 1+5 در نشست ژنو قدم بزرگی برداشته شد. وی اضافه کرد: این اقدام مهم و تاریخی باعث توسعه و گسترش روابط کشورها به ویژه ژاپن با ایران درآینده می‌شود.
هانه دا ادامه داد: پیشنهاد خواهر خواندگی و تاسیس اتاق بازرگانی میان دو کشور را با مسوولان کشورم مطرح می‌کنم. وی اظهار کرد: در سفر به استان بوشهر از شهر عسلویه و بوشهر دیدن کردم و خوشحالم که روابط بین ایران و ژاپن به بیش از هزار سال پیش برمی‌گردد و 132سال پیش نخستین هیات رسمی ژاپن از اسکله بندر بوشهر وارد ایران شد و این سمبل و نمادی خوبی برای ماست.