دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون در حال نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی به منظور تامین انرژی مورد نیاز سیستم روشنایی و انتقال اطلاعات در چاه‌های تزریق گاز است.
مدیر عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون گفت: به منظور پایش و مانیتورینگ چاه‌های تزریقی از حیث عملکرد و داشتن اطلاعات فرآیندی، تصمیم به نصب سیستم انتقال اطلاعات گرفته شد، اما برق رسانی به چاه‌های نفت و گاز به دلیل پراکندگی و دوری از پست‌های برق با استفاده از خطوط انتقال از لحاظ فنی و اقتصادی مقرون به صرفه نبود، به این منظور طرح استفاده از انرژی خورشیدی (فوتوولتائیک) را برای تامین انرژی سیستم گیرنده و فرستنده و روشنایی محیط در دستور کار قرار گرفت.
داریوش شکرخدایی ضمن قابل توسعه و ارتقا دانستن این سیستم افزود: این سیستم با داشتن سلول‌های خورشیدی منوکریستال پر بازده و زمان پشتیبانی ۷۲ ساعته، برق مورد نیاز روشنایی و سیستم انتقال اطلاعات را تامین می‌کند.
وی به مدت زمان و هزینه اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: این طرح با هزینه‌ای حدود ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در حال انجام است و سه ماه برای تکمیل آن پیش‌بینی شده است.
مدیر عملیات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون مشارکت تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان داخلی در این طرح را علاوه بر دانش فنی کارکنان این شرکت به خصوص اداره نگهداری و تعمیرات از عوامل اصلی موفقیت آن دانست.
شکر خدایی افزود: در این طرح از روش مزارع خورشیدی متمرکز برای هر چاه استفاده شده است و ضمن قرار دادن این شرکت در باشگاه دارندگان انرژی‌های نو و تجدیدپذیر می‌تواند در طول مدت بهره‌برداری ۲۰ ساله، سود و صرفه‌ای حدود ۳۰۰۰ میلیارد ریال معادل ۱۲۰ میلیون دلار را به همراه داشته باشد.