قانون، قانون‌گذاری و آزادی جلد دو: سراب عدالت اجتماعی سرتاسر تاریخ ظهور و رشد نهادهای موردپسند مردمی عبارت است از تاریخ مبارزه دایم به‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده گروه‌های خاص از دستگاه حکومتی در جهت تامین منفعت جمعی خاص خود. این مبارزه، با وجود گرایش فعلی به تعریف نفع عمومی به‌عنوان اداره اکثریتی که خود متشکل از ائتلافی از منافع سازمان‌یافته است، یقینا پایان نیافته است.
این امر که این بخش خدماتی فعالیت‌های حکومتی که هدفش برآورده‌ساختن نیازهای گروه‌های خاص است در دوران جدید چنین اهمیتی پیدا کرده است نتیجه این واقعیت است که سیاستمداران و کارمندان دولت عمدتا به همین خدمات خاص هدفمند می‌پردازند و با تامین همین خدمات است که می‌توانند پشتیبانی رای‌دهندگان را به دست آورند.

اقتصاد فقیر: بازاندیشی بنیادین در شیوه مبارزه با فقر جهانی
عنوان اصلی کتاب، ایهامی ضمنی دارد؛ از سویی، شاید به کنایه، به ضعف رشته اقتصاد در برخوردی کارآ با مساله توسعه‌نیافتگی به‌طور کلی و فقر به‌طور ویژه اشاره دارد و از سوی دیگر از رویکردی تازه در اقتصاد توسعه سخن می‌گوید که به بازاندیشی بنیادین در فهم اقتصاد فقرا و ماهیت پدیده فقر منجر می‌‌شود. از این رو مخاطبین این کتاب نه‌تنها دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته‌های اقتصاد، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی بلکه همچنین همه افرادی هستند که دغدغه بهبود وضع فقرا را دارند.

بانک تهیدستان: وام‌های کوچک ابزار مبارزه با فقر جهانی
موفقیت چشمگیر گرامین بانک در بنگلادش، موجب شده است که این بنیاد خیریه، شعبه‌هایی در بیش از ۵۰ کشور دنیا بر پا کند. همچنین در حال حاضر صدها موسسه خیریه در سرتاسر جهان، برای مدیریت آن بخش از فعالیت‌های خیریه خود که به پرداخت وام‌های خوداشتغالی مربوط می‌شود، از الگوی گرامین بانک استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که ایجاد یک نهاد مالی مشابه گرامین بانک در ایران، در صورتی‌که از سوی بخش غیردولتی تاسیس شده و در عین حال ایجاد برخی اصلاحات در راستای سازگاری بیشتر با ویژگی‌های بومی ایران را در نظر بگیرد، می‌تواند اثرات مثبت ارزشمندی را در کاهش فقر بر جای گذارد.

محصول خوب، محصول بد: عوامل بنیادین در دستیابی به کیفیت بی‌نظیر
در طول مسیر مطالعه‌ این کتاب از مطالعات موردی جالبی که در آنها برندهای معروف - مانند کُداک، آی‌بی‌ام، زنیت و جنرال موتورز - قربانی موفقیت‌های‌شان شدند و در تلاش برای احیای خود هستند اطلاع خواهید یافت. خواهید دیدکه چگونه برخی کشورها هم‌چون ژاپن به واسطه ارایه محصولات برتر پیشرفت کردند. فرا خواهید گرفت که چگونه برخی تولیدکنندگان آمریکایی با وجود دستمزدهای پایینِ بازارهای خارجی موفق باقی ماندند. شما رموز کلیدی صنعت در جهت اولویت دادن به کیفیت در سراسر شرکت و تحویل محصولاتی را که در گروه خود بهترین هستند نیز کشف خواهید کرد.

اخلاق تولید پول
تولید پول را از دو جهت می‌توان مساله‌ای کاملا مرتبط با عدالت دانست. از یک طرف نهادهای مدرن تولید پول، به نظم قانونی متداول بستگی داشته و به تبع آن با یکی از درونیترین بخش‌های عدالت اجتماعی در ارتباط است. از سوی دیگر نظم قانونی متداول به خودی خود مشکلی اساسی است که باعث تورم مداوم می‌شود. انحصارات قانونی، قوانین پول رایج، تعلیق قانونی پرداخت اقساط و بدهی‌ها و دیگر قوانین مشابه سهوا به ابزاری برای بی‌عدالتی اجتماعی تبدیل شده‌اند. این ابزار موجب ایجاد تورم، بی مسوولیتی، و توزیع نامشروع درآمد آن هم اغلب از سمت فقرا به سوی ثروتمندان است.

مقدمه‌ای بر تفکرات اقتصادی پساکینزی
تفکر اقتصادی پساکینزی تنها یکی از چندین مکتب اقتصادی هترودوکس است. بیشتر متفکرینی که با صفت هترودوکس از آنها یاد می‌شود، رویکردی در تقابل آشکار با تفکرات اقتصادی نئوکلاسیک دارند و از آن جمله می‌توان به مارکسیست‌ها، سرافیایی‌ها(که نئو ریکاردین‌ها هم خوانده می‌شوند)، نئوساختارگرایان(در مسایل توسعه‌ای)، نهادگرایان، مکتب قاعده‌مندی فرانسه، انسانگرایان یا اقتصاددانان اجتماعی، رفتارگرایان، شومپیتری‌ها (که تکامل‌گرایان هم خوانده می‌شوند)، اقتصاددانان فمنیست و مکاتب دیگر اشاره کرد.