دنیای‌اقتصاد - اراک - محمدرضا اکبری اصل: استاندار مرکزی با اشاره به تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت در استان براساس قانون برنامه پنجم توسعه گفت: دولت تدبیر و امید در شرایطی کار را تحویل گرفت که مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان بودند و براین اساس، اصلی‌ترین رویکرد دولت بر ساماندهی معیشت مردم قرار گرفت.‌ این شورا برای اولین بار با حضور بیش از 40 شرکت تولیدی، صنعتی و کشاورزی در استان برگزار شده و مباحث مختلفی در‌این شورا مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است که ‌این گفت‌وگوها به تقویت بخش خصوصی کمک می‌کند.
محمدحسین مقیمی در نشستی به منظور ارایه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت در استان، همچنین با اشاره به برگزاری سه جلسه ستاد سرمایه‌گذاری در‌این مدت با دستور کار رسیدگی به شکایات و گلایه‌های سرمایه‌گذاران از دستگاه‌های اجرایی، برگزاری ۱۰۰ جلسه ستاد تسهیل و پشتیبانی واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات در‌این مدت عنوان کرد و افزود: در‌این جلسات، رسیدگی به مشکلات ۵۵ واحد تولیدی انجام شده است.
وی افزود: در ‌این ستاد برای کارخانه‌ها و واحدهایی که مشکل بدهی داشته یا درخصوص نقدینگی با مشکلاتی مواجه هستند نیز تصمیم‌گیری شده و جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان نیز با محوریت تعیین تکلیف مشاغل خانگی و بنگاه‌های زودبازده برگزار شده است.
وی در ادامه گفت: تصمیماتی نیز درخصوص فعال‌تر شدن شهرک گل و گیاه محلات و احداث کارگاه‌های شهرک گل و گیاه خمین گرفته شده و تعدادی از کارگاه‌ها تا اوایل تابستان سال آتی فعال شده و‌ این روند تا آماده‌سازی تمام کارگاه‌ها ادامه خواهد داشت.
مقیمی درخصوص حجم سرمایه‌گذاری در استان با بیان ‌اینکه در برخی شهرستان‌ها همچون اراک، ساوه، زرندیه و دلیجان شرایط مناسبی ‌ایجاد شده و فعالیت سرمایه‌گذاران در‌ این شهرستان‌ها خوب است، گفت: باید تلاش لازم برای ‌ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری در سایر شهرستان‌ها به منظور توسعه متوازن استان صورت گیرد.
مقیمی با بیان اینکه بانک‌ها اجرای پروژه‌ها را از طریق فاینانس ترجیح می‌دهند، گفت: راه‌اندازی چند واحد بزرگ صنعتی از ‌این طریق در آینده نزدیک اجرایی می‌شود.
وی پروژه سرزمین‌ایرانیان را با ۱۵۰۰ هکتار مساحت، در زرندیه بزرگ‌ترین منطقه گردشگری کشور دانست و گفت:‌ این منطقه که به عنوان منطقه ویژه احداث می‌شود وزنه بسیار مهمی در توسعه گردشگری استان و حتی کشور خواهد بود و به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل خواهد شد.
استاندار مرکزی مهم‌ترین چالش استان را کمبود آب و خشکسالی و خشک شدن قنوات عنوان کرد و با بیان ‌اینکه جهاد کشاورزی با توجه به کمبود آب باید توسعه آبیاری تحت فشار را در دستور کار قرار دهد، گفت: در تمامی اقدامات ‌این حوزه باید مدیریت آب را سرلوحه کار قرار دهیم.
وی همچنین گفت: در جلساتی با کشاورزان در شهرستان‌ها برای لایروبی ۲۷۵ قنات تامین اعتبار صورت گرفته و تا پایان سال لایروبی می‌شوند.