دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: در 6 ماه اول امسال 5/2 میلیون تن انواع کالا و بار توسط ناوگان راه‌آهن جنوب تخلیه و بارگیری شد که این میزان به معنای تحقق 51 درصدی برنامه تخلیه و بارگیری است.
خسرو رشیدی اظهارکرد: تخلیه و بارگیری حدود پنج میلیون تن بار توسط ناوگان راه‌آهن جنوب برای امسال پیش‌بینی شده است.وی افزود: به دلیل اینکه در ۶ ماه دوم سال معمولا جابه‌جایی بار رونق بهتری دارد، پیش‌بینی ما این است که میزان تخلیه و بارگیری بار در این ناوگان تا پایان سال از برنامه نیز جلوتر پیش برود.
رشیدی توضیح‌داد: سهم ما در جابه‌جایی مسافر در هر سال حدود ۵/۴ میلیون نفر است و جابه‌جایی‌ها در دو بخش درون و برون استانی صورت می‌گیرد.وی عنوان‌کرد: در محور راه‌آهن جنوب یک قطار در مسیر مشهد، دو قطار به مقصد تهران و ۶ دستگاه ریل‌باس در مسیرهای درون استانی تردد می‌کنند.رشیدی ادامه‌داد: ریل باس‌ها در مسیرهای اهواز - بندرامام، اهواز -‌اندیمشک و اهواز - خرمشهر فعال هستند و مردم از ریل‌باس‌ها استقبال خوبی داشته‌اند و سرمایه‌گذاری در بخش ریل‌باس‌ها در سال‌های گذشته توسط بخش‌خصوصی انجام شده است و در صورت تمایل می‌توان از مشارکت بخش‌خصوصی در زمینه ریل‌باس‌ها استفاده کرد.
وی بیان‌کرد: راه‌آهن در زمینه فعالیت بخش‌خصوصی و عمل به اصل ۴۴ قانون اساسی گام‌های زیادی را برداشته است که ‌این اقدام‌ها در زمینه‌های نگهداری، خطوط، مدیریت ترافیک، ناوگان و خدمات بوده است. تاکنون ۹۰ درصد فعالیت در راه‌آهن جنوب به بخش‌خصوصی واگذار شده است و برون‌سپاری‌ها در حال تکمیل شدن است.
مدیرکل راه‌آهن جنوب در زمینه وجود ناوگان فرسوده خاطرنشان‌کرد: واگن‌های ما فرسوده هستند و تمام آنها در زمان عمر مفید خود قرار دارند و‌این ناوگان هر ساله تعمیر می‌شوند و تا زمانی که عمر مفید داشته باشند در چرخه باقی خواهند ماند؛ در غیر‌این صورت خود به خود از شبکه خارج می‌شوند.رشیدی ادامه‌داد: در بخش مسافربری راه‌آهن، سودآوری مطرح نیست و ما براساس رسالت و وظیفه خود مسافران را جابه‌جا می‌کنیم.
وی افزود: هم‌اکنون ۶۰ درصد ظرفیت و شبکه راه‌آهن جنوب در اختیار بخش مسافری است و ۴۰ درصد ظرفیت به بار اختصاص یافته است.رشیدی در زمینه پروژه‌های اجرا شده و در دست اجرای اداره‌کل راه‌آهن جنوب گفت: در خردادماه سال ۹۰، پروژه نوسازی خط هفت‌تپه ـ شوشتر آغاز شد که در خردادماه امسال ‌این پروژه به طول ۶۰ کیلومتر به اتمام رسید. علاوه بر‌این پروژه بازسازی خطوط ۶‌ایستگاه به‌طول ۳۰ کیلومتر آغاز شد که تاکنون ۵۰ درصد کار انجام شده و ۵۰درصد باقی‌مانده از این پروژه تا پایان سال اجرا می‌شود.مدیرکل راه‌آهن جنوب اظهارکرد: ۷۰ درصد پروژه سکوی دوم مسافری در ‌ایستگاه اهواز به اجرا رسیده است که امیدواریم‌این پروژه نیز تا نوروز ۹۳ به اتمام برسد.وی بیان‌کرد: پروژه نوسازی ساختمان‌ایستگاه اهواز نیز در دستور کار قراردارد و در صورت تامین اعتبار، سال آینده کلنگ‌زنی آن انجام می‌شود. برای احداث ساختمان این‌ایستگاه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان اعتبار و مدت زمان یک سال برای اجرای پروژه پیش‌بینی شده است.
رشیدی خاطرنشان‌کرد: شبکه ریلی خوزستان از نظر جابه‌جایی بار در رتبه سوم و از نظر جابه‌جایی مسافر در رتبه چهارم کشور قرار دارد.