دنیای اقتصاد- استان تهران- صادق شاهیان نطنزی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت گفت: طرح «متقین» این شهرستان با اعتباری بالغ بر 100میلیارد ریال احداث شده است.
حجت‌الاسلام احمد اشرفی، با اشاره به این مطلب که موقوفات فراوان این شهرستان بسیار ارزشمند و مفید هستند، اذعان کرد: وجود این حجم از املاک و مستغلات موقوفه مشکلاتی را برای شهروندان و بهره‌برداران از آن به همراه داشته است.
۹۰ درصد دادخواست‌ها مشکلات ملکی است
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد از دادخواست‌های ارائه شده به دستگاه قضایی شهرستان پاکدشت در خصوص مسائل ملکی است، زیرا به‌دلیل فروش قولنامه‌ای اراضی موقوفه، بسیار پیش آمده است یک ملک به چندین نفر فروخته شده است و مسائلی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
حجت الاسلام اشرفی در تشریح این مساله به کوتاهی برخی مسوولان وقت و ناآگاهی مردم نیز اشاره کرد و افزود: اگر مردم همان ۲۰ سال پیش، وقفی بودن زمین‌های پاکدشت را می‌پذیرفتند و آن زمان که زمین‌ها ارزش ریالی کمی داشت، تملک اعیان آن‍ها را می‌گرفتند، املاک مال خودشان می‌شد و تنها اجاره ناچیزی بابت زمین به اوقاف می‌دادند، اما برخی افراد به خاطر منافع شخصی خودشان مردم را سردرگم کردند و این مشکلات را به وجود آوردند.
«متقین» بزرگ‌ترین مجموعه رفاهی تفریحی و ورزشی
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت با اشاره به شرح برخی فعالیت‌های عمرانی موقوفات این شهرستان عنوان کرد: «پروژه متقین» بزرگ‌ترین مجموعه رفاهی، تفریحی و ورزشی شهرستان پاکدشت است.
احمد اشرفی افزود: موقوفه «متقین» شهر پاکدشت در زمینی به طول ۲۶ هزار متر و مساحت ۱۵ هزار متر با اعتباری بالغ بر ۱۰۰میلیارد ریال احداث شده که شامل استخر سر پوشیده حرفه‌ای با امکانات کامل، تالار پذیرایی و سالن ورزشی سرپوشیده است که در هفته وقف افتتاح می‌شود.
وی اضافه کرد: تمامی درآمد این موقوفه به ایتام شهر تهران تعلق دارد و مازاد درآمد صرف ایتام شهرستان پاکدشت خواهد شد.
ظرفیت ۱۰۰۰ نفری ساختمان آموزشی
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه پاکدشت افزود: در این مکان یک ساختمان آموزشی وجود دارد که گنجایش پذیرش و اسکان ۱۰۰۰ دانش‌آموز را به‎ صورت شبانه روزی دارد. همچنین این مجتمع آموزشی شامل مرکز پخت و پز، پذیرایی و خدمات‎دهی برای دانش‌آموزانی که از این مرکز استفاده خواهند کرد؛ است. تلاش کردیم که این امکانات در حد نمونه باشد که حتی در شهر تهران هم نمونه‌های کمی مانند این مجتمع باشد.
حجت الاسلام احمد اشرفی گفت: البته برخی سعی دارند خدمات اوقاف را نادیده بگیرند، اما مردم، با آگاهی و هوشیاری خود، فعالیت‌های اوقاف و درآمدهای موقوفه را که در شهرستان هزینه می‌شود مشاهده می‌کنند.
این مسوول با اعلام اینکه موقوفات پاکدشت خاص ایتام هستند، افزود: باید درآمد حاصل از این موقوفات صرفا برای ایتام هزینه شود که این مهم شرعا رعایت می‌شود و بهره‌برداری مطلوبی را از بقاع در دستور کار داریم. در سال گذشته حدود ۳۰۰ میلیون تومان از درآمد موقوفات هزینه‌های تحصیل و خرید مایحتاج برای سال تحصیلی دانش‌آموزان در این شهرستان هزینه شده است.
ساخت درمانگاه خیریه
رئیس اداره اوقاف پاکدشت با اشاره به اینکه ۴۹ درصد مراکز درمانی استان تهران وقفی هستند، به احداث درمانگاه خیریه ویژه بانوان پرداخت و افزود: باتوجه به اینکه برخی از فعالیت‌های پزشکی در منطقه حتی شهرستان‌های مجاور نیز وجود ندارد برآن شدیم تا بخشی از درآمدهای موقوفات را در این زمینه به‌منظور رفاه شهروندان منطقه هزینه کنیم که در همین‌جا از خیرین محترم دعوت به شرکت در این طرح و دستگیری از نیازمندان را دارم.
اشرفی در پایان از به ثبت رسیدن دو موقوفه جدید طی ۹ ماه اخیر در این شهرستان خبر داد و افزود: زمینی به متراژ ۲۰۰۰مترمربع درجوار امامزاده طالب (ع) و یک آپارتمان در شریف‌آباد به‌منظور تامین هزینه‌های جاری مسجدجامع آن بخش به موقوفات پاکدشت اضافه شده‌اند که امیدوارم با نگاه ویژه مردم شاهد اضافه شدن آنها باشیم.