دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: معاون اقتصادی شهرداری مشهد گفت: تنها راه تامین منابع مالی مورد نیاز شهر، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است.
سید ابراهیم رئیسیون، در مراسم تودیع و معارفه مدیر سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد اظهار کرد: معاونت اقتصادی شهرداری در مدت زمان فعالیت ۱۸ ماهه خود توانسته است منابع مالی پایدار و مناسبی را برای مدیریت شهر ایجاد کند. وی افزود: فعالیت‌های مشارکتی شهرداری از سال ۷۹ آغاز شد و سال ۸۴ به صورت غیرمنسجم ادامه یافت و سرانجام با توجه به نیازهای این حوزه، معاونت اقتصادی شهرداری در سال ۹۱ تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت اقتصادی، رئیسیون تصریح کرد:به منظور تامین منابع پایدار در شهرداری، به این نتیجه رسیدیم که یکی از راه‌های اساسی،به کارگیری منابع صاحبان سرمایه در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های شهری است و این جمع‌بندی با توجه به ناپایدار بودن درآمدهای شهرداری از محل عوارض و نیز عدم تحقق اعتبارات دولتی آغاز شد. معاون اقتصادی شهرداری مشهد، انتشار اوراق مشارکت و استفاده از تسهیلات بانکی را از جمله اولویت‌های شهرداری در سال ۸۴ برشمرد و گفت: در این سال برای اولین بار در کشور و به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز به منظور اجرای پروژه میدان شهدا، اوراق مشارکت منتشر شد و در سال‌های بعد نیز ادامه یافت. وی خاطرنشان کرد: امروز شهرداری مشهد، یکی از کلانشهرهایی است که بیشترین اقبال از اوراق مشارکت و سرمایه‌های کوچک را به نام خود ثبت کرده و شهرهای دیگر نیز از این تجربه الگوگیری کرده و در حال پیاده‌سازی اقدامات مشهد در شهرهای خود هستند.
رئیسیون به تامین بخش مهمی از بودجه سالانه شهرداری مشهد از راه منابع بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در سال ۹۰، بیش از ۵۰ درصد بودجه شهرداری در قالب یک بخش مستقل و با اتکا به سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی پیش‌بینی شد که این میزان در بودجه سال ۹۱ به ۷۰ درصد و در بودجه سال ۹۲ نیز به دو سوم کل بودجه، افزایش یافت.
وی تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری به ازای هر شهروند مشهدی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان سرانه برای خدمات شهری و هزینه‌های نگهداری پرداخت می‌کند که شهروندان تنها یک بیستم آن را پرداخت می‌کنند. رئیسیون تاکید کرد: ۹۰ درصد هزینه‌های شهر را تنها ۱۰ درصد از مردم که برای انجام مراحل ساخت و ساز و اخذ پروانه به شهرداری مراجعه می‌کنند می‌پردازند که دور از انصاف و عدالت بوده و باعث ایجاد ساختار شکننده و بحرانی از بعد تامین مالی در شهرداری می‌شود. وی با تشکر از رویکرد مناسب شورای شهر در استفاده از منابع بخش خصوصی گفت: امسال برای اولین بار علاوه بر ارائه دو آلبوم بودجه به شورای شهر، دو تفریغ بودجه مستقل نیز ارائه خواهد شد.