دنیای اقتصاد - مشهد - فاطمه رمارم: شهردار مشهد گفت: فرش قرمز شهرداری مشهد زیر پای سرمایه‌گذاران واقعی پهن است و ما به گرمی دستان سرمایه‌گذاران را می‌فشاریم.
سید صولت مرتضوی در نشستی خبری به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر درباره نوسازی بافت اطراف حرم مطهر نیز گفت: نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی دارای طرح مصوب است پس اظهارنظرهای مقطعی مفید نیست و باید منتظر باشیم تا این طرح به پایان برسد تا بتوانیم در مورد آن اظهارنظر کنیم.
مرتضوی عنوان کرد: در برداشتی از وضعیت موجود به این نتیجه رسیدیم که مطلوبمان در یک برنامه ۶ ساله، رهایی از بافت‌های فرسوده، توسعه حمل‌ونقل عمومی، بهبود خدمات‌رسانی در شهر، توسعه معابر و افزایش فضاهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی و همچنین حل مشکلات محدوده حرم مطهر است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای این مهم صورت می‌پذیرد. شهردار مشهد گفت: در دهه فجر سال‌جاری ۱۲۰ پروژه شهری با اعتبار ۷۲۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد. مرتضوی افزود: بهره‌برداری از ۲۹ پارک، ۳ ایستگاه آتش‌نشانی، ۱۴ نرم‌افزار، برگزاری اختتامیه چهارمین المپیاد ورزشی محلات و همچنین تجهیز بوستان‌ها، مساجد و فضاهای فرهنگی از جمله برنامه‌های شهرداری مشهد در دهه فجر ۹۲ است.
شهردار مشهد با اشاره به اینکه در مدیریت شهری فرصت‌ها و تهدید‌هایی پیش روی ما است، گفت: از سال ۸۴ تاکنون، ۱۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت توسط شهرداری مشهد به مردم فروخته شده که اولین سررسید آن در سال‌جاری است و باید پرداخت کنیم.
مرتضوی افزود: سررسید اوراق مشارکت با سود و جرایم مربوطه در سال‌جاری ۸۵۰ میلیارد تومان است که تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و تا پایان سال نیز باید باقیمانده این مبلغ پرداخت شود.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۳ نیز شهرداری مشهد باید ۱۵۰۰ میلیارد تومان اصل، سود و جرایم اوراق مشارکت را پرداخت کند، اظهار کرد: ۱۲۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده از سال ۸۴ تاکنون با احتساب سود و جرایم به ۳۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است که باید تسویه شود. شهردار مشهد با عذرخواهی از مردم بابت تاخیر در اجرای پروژه خط ۲ قطار شهری عنوان کرد: خط ۲ قطار شهری مشهد که باید در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسید با تاخیر مواجه شد که توانستیم با تامین منابع مالی از طریق LC صندوق توسعه ملی و فروش اوراق مشارکت بلوکی عملیات اجرایی این خط را فعال کنیم. مرتضوی ادامه داد: تاکنون ۱۴۵۰ میلیارد تومان جذب منابع کرده‌ایم که در دو محور ساماندهی بافت‌های فرسوده مخصوصا بافت اطراف حرم مطهر و تزریق منابع مالی به خط ۲ قطار شهری هزینه خواهد شد و همچنین تلاش داریم تا با واگذاری خط ۳ قطار شهری به پیمانکار، عملیات اجرایی آن سال آینده آغاز شود.
وی تصریح کرد: چند سالی است که به واسطه اجرای خط ۲ قطارشهری مشهد تردد برای شهروندان در خیابان‌ها و میدان‌هایی از جمله میدان شهید کاوه، میدان سعدی و میدان راه‌آهن سخت شده است و فقط تابلوهای عذر خواهی نصب کرده‌ایم در صورتی که عذرخواهی ما زمانی کامل می‌شود که دهه فجر سال آینده این موانع از سر راه مردم جمع‌آوری شود.
شهردار مشهد ابراز امیدواری کرد که شهروندان در دهه‌فجر سال آینده شاهد پیشرفت ۴۰ درصدی خط ۲ قطار شهری مشهد باشند.
وی افزود: در سفر چین قرارداد ۱۰۰واگن را امضا و تولید این واگن‌ها آغاز شده و امیدوارم ظرف ۱۰ ماه آینده کف‌سازی، اسکلت‌بندی و سفت‌کاری ایستگاه‌ها تمام شود و موانع را از سر راه برداریم. شهردار مشهد با اشاره به حاشیه‌نشینی بیش از ۳۳ درصد مردم مشهد گفت: به گواه کارشناسان، ما در شهرسازی همیشه از شهرسازان عقب هستیم، چون تاکنون به مردم برنامه نداده‌ایم که چگونه بسازند که باید برای این مهم چاره‌ای اندیشیده شود.
مرتضوی ادامه داد: درحال حاضر بیشتر گواهی‌های ایمنی ساختمان که صادر می‌شوند واقعی نیستند که با وقوع حوادث این موضوع آشکار می‌شود، بنابراین باید در راستای فرهنگسازی و اصلاح آن گام برداریم.