دنیای اقتصاد - رشت: شهردار رشت بر لزوم تهیه، تدوین و تصویب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهری رشت تاکید کرد.
محمدابراهیم خلیلی در نشست «هم‌اندیشی بررسی طرح جامع حمل‌ونقل شهری» با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌ قطار شهری در رشت که یکی از بندها و بخش‌های طرح جامع‌ حمل‌ونقل و ترافیک شهری است نباید دست‌اندرکاران مدیریت شهری را از توجه به مفاد دیگر قسمت‌های این طرح دور کند، گفت: قطعا شهر رشت نیازمند تدوین و تصویب سند فرادستی در حوزه‌ حمل‌ونقل شهری است.
وی گفت: تصویب طرح جامع حمل‌ونقل شهری راه را برای اجرای پروژه‌ بزرگ قطار شهری در آینده هموار می‌کند و در حال حاضر از اولویت اصلی برای ما برخوردار است.
وی با تاکید بر اینکه پرسش اساسی برای اجرای این پروژه ‌این است که اگر همه‌چیز بر وفق مراد و برنامه پیش‌بینی شود آیا اجرای این طرح آرمانگرایانه نیست؟ خاطر نشان کرد: ما موظف هستیم زمینه‌های اجرای پروژه‌ قطار شهری را در آینده فراهم کنیم و در این راه از همه‌ ظرفیت‌ها بهره‌گیری خواهیم کرد.
شهردار رشت گفت: قطعا در حال حاضر برای ۲۰ سال آینده در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنیم و برای اینکه بتوانیم مساله‌ حمل‌ونقل و ترافیک شهر رشت را حل کنیم نیازمند سند راهبردی در این زمینه که همان طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک است، هستیم.
دکتر رضا جمشیدی چناری، رئیس شورای اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه شهر رشت از ظرفیت‌ها و پتانسیل خوبی برای استفاده در اجرای این طرح جامع برخوردار است، گفت: باید در تهیه، تدوین و تصویب طرح جامع حمل‌ونقل پتانسیل‌های شهر رشت در نظر گرفته شود. وی با اشاره به اینکه پرداختن به موضوع قطار شهری نباید ما را از ویژگی‌هایی که طرح جامع باید داشته باشد غافل کند، گفت: شهر رشت دو رودخانه‌ بسیار با ارزش «زرجوب» و «گوهررود» را در خود جای داده که از بسیاری از نقاط پرترافیک شهر عبور می‌کنند و می‌توان از فضای موجود این رودخانه‌ها برای عبور خط ویژه بهره‌گیری کرد.
رئیس شورای اسلامی کلان‌شهر رشت مساله‌ دیگر را دانشگاه آزاد اسلامی در منطقه‌ پل تالشان را که ۱۸ هزار دانشجو دارد و از نظر تاثیرگذاری در حمل‌ونقل و ترافیک شهر دخیل است مورد تاکید قرار داد و گفت: همچنین باید برای اجرای پارکینگ‌های طبقاتی در نقاط مختلف شبکه‌ حمل‌ونقل شهری، فضاهایی لحاظ شود.
مهندس رضا رسولی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی کلان‌شهر رشت نیز در این نشست گفت: باید از فرصتی که قانون برای ما لحاظ کرده و می‌توانیم سه ماه موضوع قطار شهری را بررسی کنیم استفاده کرد و حداقل زمینه‌های اجرای فاز اول آن را به‌طور کامل فراهم کنیم و این پروژه‌ مهم شهری را برای اجرا در سال‌های بعد آماده سازیم. وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون فاقد سند بالادستی در بخش حمل‌ونقل و ترافیک هستیم، گفت: هر چند اولویت ما امسال مترو یا قطار شهری نیست، اما باید از انجام کارهای جزیره‌‌ای و پراکنده نیز در این بخش پرهیز کنیم و به فکر آینده‌ شهر رشت در بخش حمل‌ونقل و ترافیک شهری باشیم.
در این نشست مهندس طلیسگر، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری رشت نیز با اشاره به اینکه برگزاری این نشست برای روشن شدن اقدامات اجرایی در حوزه‌ تدوین طرح جامع حمل‌ونقل شهری است و به هیچ عنوان اینگونه تعبیر نمی‌شود که لزوم احداث یا توقف کار قطار شهری را مشخص کنیم، گفت: قانون به ما می‌گوید هر ۶ سال باید طرح جامع ترافیک شهری با وضعیت روز بازنگری شود و آخرین طرح جامع حمل‌ونقل شهری رشت هم مربوط به سال ۸۶ است و باید امسال این طرح مورد بازنگری قرار می‌گرفت و نباید این سند فرادستی را در حوزه‌ ترافیک فراموش می‌کردیم و خود را گرفتار موضوع قطار شهری می‌کردیم.
وی با اشاره به اینکه تمام سعی و تلاش معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کلان‌شهر رشت این است که قطار شهری را برای چشم‌انداز آینده‌ شهر تعریف کند، گفت: تهیه، تدوین و تصویب سند طرح جامع حمل‌ونقل شهری در حال حاضر برای شهر رشت اولویت اصلی شهرداری است.