دنیای اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار: آذربایجان غربی با توجه به موقعیت خاص کشاورزی و دامپروی از استان‌های پیشرو در تولید خوراک دام، طیور و آبزیان بوده به طوری که مازاد تولید به کشور همجوار از جمله عراق صادر می‌شود.
ترخیص نهاده‌های دامی از گمرک که طی ماه‌های گذشته محل منازعه تیم اقتصادی دولت بود، با وجود اینکه در آذربایجان غربی نیز مشکلاتی را به همراه داشت، ولی این مشکل به دلیل وجود ۲۱ واحد تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در استان و صادرات مازاد مصرف به خارج از کشور تاثیر بسزایی نداشت. آذربایجان غربی به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی به موازات توسعه روز افزون صنعت دامپروری، مرغداری و تولید آبزیان، نسبت به راه‌اندازی واحدهای تولید خوراک دام، طیور و آبزیان کرده که با وجود فعال بودن تنها ۳۳ درصد ظرفیت این واحدها بر اساس اعلام معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازاد بر نیاز استان تولید
می‌شود.
لزوم افزایش تولید کنسانتره
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، از فعال بودن تنها ۳۳ درصد ظرفیت واحدهای تولید کنسانتره دام و طیور استان در حال حاضر خبر داد و گفت: طی سال گذشته ۲۸۵ تن انواع کنسانتره دام و طیور در استان تولید شد و این در حالی است که تعداد ۲۱ واحد کارخانه تولید خوراک دام و طیور فعال با ظرفیت اسمی ۸۶۹ هزارتن در سال در سطح استان وجود داشته که باید برای افزایش ظرفیت تولید برنامه‌ریزی کرد.
سید فضل اله قریشی خواستار توسعه و تکمیل زنجیره‌های تولید در بخش دام و طیور آذربایجان غربی شد و با بیان اینکه با توجه به کیفیت بالای کنسانتره‌های تولیدی کارخانه‌های استان، تولید انواع کنسانتره مازاد بر نیاز داخلی به کشورهای همسایه از جمله عراق، گرجستان و آذربایجان صادر می‌شود، ادامه داد: ظرفیت اسمی تولید دان طیور ۳۰۹ هزار تن در سال، ظرفیت اسمی تولید خوراک دام ۵۳۸هزار تن و ظرفیت اسمی تولید خوراک آبزیان ۲۲هزار تن در سال است.
عدم پرداخت به موقع تسهیلات
وی اعلام کرد: آذربایجان غربی جزو استان‌های مطرح و شاخص در صنعت طیور در کشور محسوب شده که با توجه به تعدد کارخانه‌های خوراک دام و طیور در استان نیازی به احداث کارخانه جدید نیست، اما در رابطه با شرکت‌های طیور دارای زنجیره کامل تولید، احداث کارخانه برای تکمیل زنجیره تولید ضروری بوده تا شاهد افزایش ظرفیت تولید و توسعه صادرات این محصولات به خارج از کشور باشیم. قریشی عدم پرداخت به موقع تسهیلات سرمایه در گردش بانکی، عدم تخصیص ارز مبادله‌ای برای خرید نهاده‌های دامی و عدم نقدینگی را از جمله مهم‌ترین مشکلات موجود بر سر راه صنعت تولید خوراک دام و طیور آذربایجان غربی دانست و ادامه داد:‌ همچنین ۶ کارخانه جوجه کشی با ظرفیت سالانه بیش از ۸۰ میلیون قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی، ۱۲ واحد کشتارگاه صنعتی طیور به ظرفیت ۲۷ هزار قطعه در ساعت و ۲۱ واحد کارخانه خوراک دام و طیور به ظرفیت اسمی ۸۶۹ هزار تن در استان فعال هستند.
تولید سالانه ۶۵ هزار تن خوراک
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون یک واحد تولید کنسانتره خوراک دام و طیور آذربایجان غربی ۱۰ هزار تن انواع کنسانتره به ارزش چهار میلیون دلار، مطابق با استانداردهای نژادهای اروپایی به کشور عراق صادر کرده است.
عباداله اکبری میزان تولید سالانه این واحد را ۶۵ هزار و ۷۰۰ تن عنوان و با اشاره به اینکه از این مقدار ۳۸ هزار تن کنسانتره دامی و ۲۸ هزار تن کنسانتره طیور بود، اظهار کرد: این واحد تولیدی با بهره‌گیری از دستگاه‌های تمام اتوماتیک دانمارکی انواع کنسانتره طیور را براساس استانداردهای نژادهای راست و کاب تولید می‌کند.
وی با بیان اینکه این واحد ضمن تامین نیاز دامداری‌های جنوب استان مازاد تولید خود را به کشور عراق صادر می‌کند، گفت: ضریب حجمی و عملکرد مطلوب کنسانتره‌های دامی واحد مذکور در گله‌های گوشتی، به لحاظ خوش خوراکی و با نداشتن هرگونه آلودگی میکروبی بازارهای کشور عراق را تسخیر کرده است.
صادرات ۷ میلیون دلاری
معاون امور صنایع و اقتصاد سازمان صنعـت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در جلسه بررسی مسائل و مشکلات واحدهای خوراک دام و طیور آذربایجان غربی، گفت: در حال حاضر ۲۱ کارخانه تولیدخوراک دام، طیور و آبزیان دارای پروانه بهره‌برداری در سطح استان فعالیت می‌کنند. رسول جلیلی اضافه کرد: این کارخانه‌ها با ظرفیت اسمی سالانه ۸۷۰ هزار تن در سال، مقدار ۵۳۸ هزار تن خوراک دام، ۳۰۹ هزار تن خوراک آماده طیور و ۲۲ هزار تن خوراک آبزیان در سال تولید
می‌کنند.
وی حجم سرمایه‌گذاری انجام گرفته در واحدهای یاد شده را ۴۶۲ هزار و ۴۲۲ میلیون ریال اعلام کرد و افزود: این واحدها برای ۵۷۱نفر اشتغال ایجاد کرده است.
وی در خصوص جوازهای تاسیس صادر شده نیز اظهار کرد: تاکنون برای ۲۵ طرح خوراک دام و طیور در استان با ظرفیت تولید ۸۸۱ هزار تن در سال مجوز تاسیس صادر شده است.
جلیلی یادآورشد: برای این طرح‌ها ۳۶۶ هزار و ۶۴۸ میلیون ریال سرمایه‌گذاری لازم است که در صورت بهره‌برداری کامل برای ۵۰۵ نفر شغل ایجاد می‌شود.
وی به میزان صادرات واحدهای خوراک دام و طیور استان در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: در ۸ ماه امسال بیش از ۱۶ میلیون کیلوگرم کنسانتره دام و طیور به ارزش ۷ میلیون دلار از استان به کشورهای دیگر صادر شده است.