دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه استانداری خوزستان گفت: در چارچوب اعتبارات ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه با هدف ارتقای میانگین شاخص‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هر شهرستان نسبت به میانگین این شاخص‌ها در کشور 745 میلیارد و 500 میلیون ریال به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.
علی نیازی اظهار کرد: در این زمینه ۲۴۰ پروژه در حوزه‌های تکمیل مدارس، تکمیل مراکز فرهنگی و ورزشی، مراکز بهداشتی و درمانی، اصلاح شبکه آب آشامیدنی شهری و روستایی، روکش راه‌های روستایی، تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، تامین زیرساخت مسکن مهر، توسعه مجتمع‌های دامپروری در دست اجرا است. وی با اشاره به پایین بودن شاخص‌های خوزستان نسبت به میانگین کشوری افزود: پروژه‌های یاد شده در ۱۲شاخص تعریف شده که از جمله اینها می‌توان به اختصاص ۱۰ میلیارد ریال برای برقدار کردن چاه‌های کشاورزی، ۵۰میلیارد ریال برای افزایش سرانه بهداشتی و درمانی، ۲۰ میلیارد ریال برای ارتقای سرانه فرهنگی، ۵۰ میلیارد ریال برای افزایش سرانه فضاهای ورزشی، ۵/۵ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های مسکن مهر و ۲۰میلیارد ریال دیگر برای تامین زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی خوزستان اشاره کرد.
نیازی در این زمینه همچنین از اختصاص ۳۰ میلیارد ریال برای توسعه بخش کشاورزی، ۱۶۰ میلیارد ریال برای توسعه راه‌های روستایی، ۲۰۰ میلیارد ریال برای کاهش تراکم دانش‌آموز در کلاس، ۵۰میلیارد ریال برای کمک‌های فنی اعتباری به بخش کشاورزی، یکصد میلیارد ریال برای کاهش هدررفت شبکه آب روستایی و ۵۰میلیارد ریال دیگر برای کاهش هدررفت شبکه آب شهری خبر داد.
وی در عین حال اظهار کرد: ۵۰ طرح با ۸۵۰میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مصوبات خاص قانون بودجه سال ۹۲ در حوزه‌های مختلف حمل و نقل، گردشگری، آب‌رسانی روستایی، تکمیل خط تولید واکسن آنتروتوکسمی، مجتمع‌های دامپروری، کمک به تکمیل پروژه پلی ملی راه به کیانپارس، تکمیل شهرک‌های صنعتی، مجتمع‌های پرورش ماهی و توسعه باغات به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی کشور به‌منظور تایید نهایی ارسال شده است.
وی از حل مشکل برق پایانه مرزی چزابه به عنوان دیگر پروژه از جمله پروژه‌های مزبور اشاره و اضافه کرد: برای رفع این مشکل که چندین سال است گرفتاری به وجود آورده ۵۰میلیارد ریال اختصاص یافته است.
نیازی افزود: با توجه به وجود پروازهای متعدد و مسافران بسیار در فرودگاه بین‌المللی اهواز و نیز کمبود مکان و فضا برای مسافران، ۶۰میلیارد ریال به‌منظور توسعه سالن‌های فرودگاه بین‌المللی اهواز از محل اعتبارات خاص توسعه خوزستان مصوب شد که امید است این کار عملیاتی شود. وی با اشاره به در مرحله ابلاغ بودن این پروژه گفت: تا ۱۰روز آینده موافقت‌نامه صورت گرفته و با تهیه نقشه و مختصات لازم، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه استانداری خوزستان ادامه داد: سالن فعلی چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع وسعت دارد که تا ۲ هزار متر مربع دیگر توسعه پیدا خواهد کرد.
نیازی در عین حال گفت: ۳۰ میلیارد ریال از محل این اعتبارات برای خرید دستگاه لایروب و لجن کش (با توجه به حجم زیاد فاضلاب و بارندگی‌های اخیر) برای شرکت آب و فاضلاب اهواز در نظر گرفته شده است.
مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه استانداری خوزستان گفت: این دستگاه از کشور آلمان وارد شده و با توجه به مشکلات گرفتگی فاضلاب و چاهک‌های شهر اهواز به‌ویژه در فصول بارندگی بسیار موثر و کارگشا خواهد بود.
نیازی افزود: پل ملی راه به کیان‌پارس هم جزو مهم‌ترین پروژه‌های شهر اهواز است که از سال ۸۹ آغاز و تاکنون ۱۴۱میلیارد و ۳۵۹ میلیون ریال برای آن در نظر گرفته شده است.
وی گفت: علاوه‌بر این اعتبار، از محل اعتبارات مصوبات خاص خوزستان هم۴۰ میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شده که امید می‌رود تا بهار سال آینده یک باند آن به بهره‌برداری برسد.