دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: نگاه ویژه ما در بخش باری و مسافری افزایش کیفی خدمات است.
احمد خدایی افزود: سیاست راه‌آهن جمهوری اسلامی افزایش خدمات و ارتقای کیفی سرویس‌های مسافری و باری است که در وهله نخست به دنبال ثابت نگه داشتن خدمات موجود سپس افزایش اینها از نظر کمی و کیفی هستیم. وی گفت: بین تعداد بلیت‌های ارائه شده نسبت به تقاضای موجود فاصله زیادی وجود دارد و لازم است با کوتاه کردن این فاصله با توجه به وضعیت فعلی خلأ ایجاد شده را پر کرد.
خدایی از عمده برنامه‌های راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به کاهش سیر زمانی قطارها و افزایش سرعت متوسط آنها اشاره و یادآوری کرد که این کار در برخی از محورها صورت گرفته و تلاش می‌شود مسافر به موقع وارد قطار شده و به موقع هم به مقصد برسد.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی از کنترل تاخیرهای غیرقابل برنامه‌ریزی شده و کاهش آنها تا حد امکان هم به عنوان دیگر اقدام در دست انجام عنوان کرد.
وی افزود: هم اینک تمام واگن‌های مسافری در دست بخش خصوصی است که ۷۰ درصد جابه‌جایی‌ها توسط شرکت رجا و مابقی هم توسط دیگر شرکت‌ها صورت می‌گیرد.
خدایی گفت: تاکید شده که این شرکت‌ها ارتقای کیفی داشته باشند که این کار شروع شده و امید است در نوروز امسال ماحصل تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه را شاهد باشیم.
وی همچنین با اشاره به قطارهای حومه‌ای افزود: این قطارها در کشور متولیان بسیاری مانند شرکت‌های مادرتخصصی یا متروها دارد، به گونه‌ای که در تهران شرکت مترو متولی این بخش شده است. خدایی افزود: سعی بر این است که نوع سرویس‌ها در این قطارها متفاوت از قطارهای بین شهری باشد؛ در این قطارها دقت در رسیدن به موقع به مقصد مهم است زیرا اینها تجاری و نه گردشگری است و به موقع رسیدن افراد بسیار اهمیت دارد. وی از در دستور کار بودن افزایش میزان سرویس دهی در این بخش خبر داد و گفت: در بخش بار هم با توجه به شکل راه‌آهن باربری بین شهری اهمیت بسیاری دارد.
خدایی افزود: در محور دورود - اندیمشک در بخش باری مشکل ظرفیتی داریم که هر چقدر هم ظرفیت در خوزستان در این بخش افزایش یابد گلوگاه موجود در خط ریلی راه‌آهن لرستان امکان آن را نخواهد داد. وی هدف راه‌آهن را رفع این گلوگاه و دیگر گلوگاه‌های موجود در خطوط ریلی کشور اعلام کرد.
خدایی گفت: احداث خط اصفهان - اهواز هم برای انتقال بار از مرکز استان خوزستان به دیگر مراکز استان‌های کشور از طریق راه‌آهن اصفهان در دستور کار قرار دارد.
وی اظهار امیدواری کرد: با تمرکز اعتبارات متفرقه این سیاست اصلی راه‌آهن هم عملی شود.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن کشور افزود: با توجه به استثناهای موجود به‌طور خاص در محور خوزستان بار محلی هم می‌توانیم داشته باشیم.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی در عین حال گفت: توسعه بنادر خشک در کشور در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار دارد.
خدایی به پیشنهاد ایجاد بندر خشک در اندیمشک در انتهای مرز ریلی خوزستان با استان لرستان اشاره و اظهار کرد: چند نقطه دیگر هم در کشور به این منظور شناسایی شده که این بنادر در کنار دیگر ظرفیت‌های موجود مورد استفاده قرار خواهد گرفت. وی افزود: ظرفیت خوزستان در بخش ریلی بالا است که این هم افزایش خواهد یافت.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: با توجه به اولویت‌بندی‌ها و نیز اعتبارات، از محل فروش سهام فولاد برای توسعه ظرفیت ریلی خوزستان اعتباری برای این کار پیش‌بینی شده است. وی توضیح داد: تعداد پروژه‌های تعریف شده در این بخش بسیار است که باید ساماندهی و اولویت‌بندی کرد تا در مدت زمان کوتاهی اهم اینها به بهره‌برداری برسد.
خدایی همچنین از آغاز عملیات اجرایی دوخطه کردن خط راه‌آهن اهواز - بندر امام از سال ۹۳ خبر داد و گفت: در محور دورود- اندیمشک هم گلوگاهی وجود دارد که نیازمند بازسازی است که با تحقق این امر ۳۰درصد افزایش ظرفیت را خواهیم داشت. وی افزود: با استفاده از خطوط بتنی و شیوه‌های فنی در مسیر اهواز - اندیمشک و از آنجا به اراک از میزان سوانح در محور لرستان هم کاسته خواهد شد.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی گفت: در نظر است که اهواز را به عنوان هاب و مرکز محور ریلی جنوب کشور قرار دهیم.
خدایی افزود: مرزهای خرمشهر تا بندر امام و نیز خروجی قم در محور جنوب تعریف می‌شود که با توجه به این گستردگی به این محور نگاه مدیریتی و توجه خاص می‌شود.
وی گفت: در این چارچوب پروژه‌های کاری دیده شده و علائم محور جنوب با مرکزیت اهواز نصب خواهد شد. خدایی خاطرنشان کرد: این اقدام باعث اعمال مدیریت دقیقی در سیر و حرکت قطارها در این محور خواهد شد.
قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی افزود: با این کار ظرفیت تئوریک خط افزایش می‌یابد. خدایی از احداث بزرگ‌ترین مرکز کنترل ترافیک در حوزه ریلی در اهواز خبر داد و افزود: تاکنون چندین مرکز از این نوع در کشور احداث شده که آخرین ورژن آن در اهواز و به‌طور کامل با استفاده از نیروهای بومی نصب خواهد شد.
وی گفت: اصلاح ساختمان برخی ایستگاه‌ها در اهواز و دیگر نقاط ما را به این فکر انداخت که محور جنوب را به عنوان یک محور با هاب اهواز در نظر بگیریم و به مدیریت آن نگاه ویژه‌ای داشته باشیم تا به تدریج مدیریت منطقه را واگذار کنیم. قائم‌مقام مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی از راه‌اندازی مرکز CTC اهواز و برخی ایستگاه‌های دیگردر سال آینده خبر داد و افزود: اعتبار لازم برای این کار و دیگر پروژه‌های مهم در دست انجام پیش‌بینی شده است.
معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز گفت: این استان در اقتصاد کشور اعم از بخش انرژی، کشاورزی، صنعتی، ریلی و حمل و نقل جاده‌ای و با توجه به مراودات با کشورهای هم‌مرز و ترانزیت کالا حرف نخست را می‌زند.
احمد سیاحی افزود: خوزستان با داشتن بنادر متعدد و گسترده و صدها کیلومتر ساحل با خلیج‌فارس مشارکت جدید در اقتصاد کلان کشور دارد و ظرفیت‌های راه‌آهن این استان هم از نظر باری و مسافری در هیچ استانی وجود ندارد و بی نظیر است.
وی گفت: هر چقدر سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ریلی خوزستان بیشتر باشد سوددهی آن برای وزارت راه‌وشهرسازی هم بیشتر خواهد بود.
سیاحی بر ضرورت دو خطه کردن خطوط ریلی خوزستان و اصلاح آنها تاکید کرد و با اشاره به مراودات موجود با کشورهای حوزه خلیج‌فارس افزود: با این اقدام خوزستان نقش مفیدی در گسترش این مراودات ایفا خواهد کرد.
معاون عمرانی استاندار خوزستان همچنین به ضرورت بهره‌مندی از حضور مسافران عراقی در این استان اشاره کرد و گفت: سالانه ۷۰۰ هزار مسافرعراقی وارد خوزستان و از این استان راهی تهران و شهر مشهد می‌شوند که اگر نسبت به ارائه خدمات در بخش ریلی و مسافری اقدام‌های جدی صورت گیرد از این ظرفیت می‌توان برای اقتصاد کشور استفاده کرد. وی افزود: سهم خود از محل فروش سهام فولاد را فراموش نکرده‌ایم؛ در این رابطه ۱۵ مورد مکاتبه با وزیر راه‌وشهرسازی انجام شده که یکی از ضرورت‌ها احیای سهم خوزستان در این زمینه است. سیاحی افزود: هشت هزار میلیارد ریال سهم خوزستان در زمینه ریلی و جاده‌ای از محل فروش سهام فولاد است که ۱۲درصد سهم دولت از این محل را شامل می‌شود. وی افزود: قسمت اعظم این پول نقد شده و در حساب ویژه خصوصی‌سازی موجود است. سیاحی گفت: قرار است جلسه‌ای با حضور استاندار خوزستان و وزیر راه‌وشهرسازی برای فعال کردن پروژه‌های مرتبط با این بخش برگزار شود. وی از دو خطه کردن خطوط ریلی اهواز - اندیمشک، اهواز - بندر امام و اهواز - خرمشهر به عنوان مهم‌ترین و اساسی‌ترین پروژه‌ها نام برد و گفت: اینها در سفر رئیس‌جمهوری به خوزستان مطرح شد و برای عملی کردن آنها توجیه وجود دارد. سیاحی بر ضرورت ایجاد خط ریلی اهواز - ایذه - اصفهان تاکید و افزود: مسوولان اصفهان هم به دنبال استفاده از این ظرفیت هستند و این ظرفیت وجود دارد، خط دوم خط خرم آباد - اهواز هم مورد پیشنهاد و استقبال مسوولان استان لرستان قرار گرفته است. وی گفت: ۷۰درصد درآمد ناخالص کشور از خوزستان است و درخواست‌های ما از مسوولان کشوری کلان خواهد بود.
سیاحی افزود: ایجاد خط ریلی اندیمشک - مهران - دهلران هم با توجه به مراودات با عراق یکی از درخواست‌های ما است.