150 هزار میلیارد ریال برای توسعه شبکه برق نیاز است
دنیای‌اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی‌مقدم: چهارمین همایش ملی تعامل انجمن صنفی با نیروگاه‌های بخار و بخش بخار سیکل ترکیبی به‌منظور تمرکز هم‌افزایی نیروگاه‌ها با حضور جمعی از فعالان صنعتی و مسوولان نیروگاه‌های کشور به همت شرکت پرشیان فولاد در نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان برگزار شد.
در این همایش که با مشارکت روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برگزار شد، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان گفت: سالانه ۲۶ هزار مگاوات برق در نیروگاه‌های گازی کشور تولید می‌شود که از این میزان ۱۶ هزار مگاوات قابل تبدیل به سیکل ترکیبی است.رسول موسی الرضایی افزود: تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی سبب صرفه‌جویی ۱۱ میلیارد لیتر سوخت، چهار میلیارد یورو ارز و جلوگیری از ایجاد آلاینده‌ها به‌ویژه گاز دی اکسید کربن می‌شود. وی با تاکید بر تکمیل بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی ادامه داد: در حال حاضر میزان تولید برق در کشور معادل ۲۵۰ میلیارد کیلووات ساعت است که از سوی ۲۸ میلیون مشترک در سال مصرف می‌شود و مصرف برق در ایران دو برابر متوسط جهانی است درحالی‌که قیمت انرژی در کشور پایین‌تر از متوسط جهانی تعریف شده است. مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان این بخش را از ۳۷ درصد به ۴۱ درصد افزایش خواهد یافت اظهار کرد: به وزارت نیرو اجازه داده شده تا سقف ۱۲ میلیارد تومان برای تبدیل نیروگاه‌های گازی به بخار به بخش خصوصی کمک کند و متاسفانه با وجود قابلیت اشتغال‌زایی و توسعه شبکه برق از نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر غافل شدیم. وی گفت: ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و در مجموع انرژی‌های تجدیدپذیر معادل ۱۵۰ مگاوات است که با تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت توسعه شبکه برق می‌توان ۴۵ درصد برق مورد نیاز کشور را تامین و سالانه میزان ۹۰ میلیارد کیلووات برق در ساعت تولید کرد. موسی الرضایی تلفات درون شبکه‌ای را یکی از چالش مهم صنعت برق کشور عنوان کرد و گفت: میزان تلفات درون شبکه برق در ایران ۱۵درصد است و این در حالی است که این رقم در دنیا ۱۰ درصد است. وی اظهار کرد: سالانه باید هفت هزار میلیارد تومان در بخش برق سرمایه‌گذاری کنیم و هم‌اکنون نیز وزارت نیرو باید ۱۵۰ هزار میلیارد ریال برای توسعه و نگهداری شبکه برق کشور هزینه کند.مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان به سابقه ۱۲۰‌ساله صنعت برق در کشور اشاره و بیان کرد: در سال ۱۲۸۳ اولین مجوز تولید برق در بخش خصوصی در کشور داده شد و طی این سال‌ها شبکه برق کشور به لحاظ توسعه و ساختار، سیاست‌ها و استراتژی‌های مختلفی را دنبال کرده است.
وی با بیان اینکه تا پیش از سال ۱۳۴۱ صنعت برق کشور بدون یک ساختار منسجم فعالیت می‌کرد، افزود: بین سال‌های ۱۳۱۰ و ۱۳۱۶ کشور به فکر شبانه روزی کردن صنعت برق افتاد و نخستین نیروگاه برق ایران با نصب دو مولد در تهران به‌کار خود ادامه داد. موسی‌الرضایی با تاکید بر اینکه تولید برق کشور در اوایل انقلاب به ۷۴۵ مگاوات رسید، بیان کرد: طی آن سال‌ها طول شبکه تحت پوشش برق کشور، ۱۰ هزار کیلومتر بود درحالی‌که امروز تنها در استان اصفهان ۱۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع برق وجود دارد.
هزینه خاموشی در نیروگاه‌هابیشتر از هزینه تولید است
همچنین مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت توانیر با بیان اینکه در سال‌جاری وضع احداث نیروگاه‌ها مانند سال‌های گذشته نیست و نیروگاه‌های موجود باید بار سنگینی را بر دوش بکشند، گفت: تا خرداد سال ۹۳ فرصت باقی است تا نیروگاه‌های کشور برای افزایش آمادگی تولید برق اقدامات لازم را انجام دهند.
غلامرضا مهرداد تاکید کرد: تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به‌دلیل هزینه زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد درحالی‌که این نیروگاه‌ها ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش تولید برق دارد.
وی اظهار کرد: هزینه‌های یک کیلو وات خاموشی در نیروگاه‌ها به مراتب بیشتر از هزینه‌های یک کیلووات تولید است، از این رو با جذب سرمایه‌گذارها باید از تمام واحدهای نیروگاه‌ها استفاده کرد. مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت توانیر با بیان اینکه صنعت برق هر سال باید هشت درصد رشد داشته باشد، اضافه کرد: نیروگاه‌های کشور با وجود مشکلات و محدودیت‌های زیاد، بهره‌برداری‌های خوبی با امکانات موجود داشته‌اند.وی اظهار کرد: در سال‌جاری نیاز مصرف‌کنندگان به برق در کشور ۴۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات بوده که تا پایان امسال این میزان به ۴۹ هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسد.مهرداد ادامه داد: نیروگاه‌های بخاری سالانه ۹۰ میلیارد کیلووات ساعت و نیروگاه‌های بخاری با برجتر ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می‌کنند.مدیرکل دفتر پشتیبانی فنی تولید شرکت توانیر گفت: امسال در نیروگاه‌های کشور ۱۲ میلیارد لیتر گازوئیل مصرف شد که به‌دلیل محدودیت‌های نیروگاه‌ها برای استفاده از گاز، به آنها گازوئیل تحویل داده شد.
وی با اشاره به مشکل کم آبی دو نیروگاه بزرگ اصفهان گفت: باید به سمت تصفیه فاضلاب‌های شهری و انتقال آن به نیروگاه‌ها حرکت کنیم، چراکه این نیروگاه‌ها در تابستان بامشکل روبه‌رو هستند.