دنیای اقتصاد - مینا دربندی: شهریور‌ماه سال آینده زنجان میزبان اولین کنفرانس بین‌المللی خدمات مشاوره روستایی در آسیا و اقیانوسیه و کنگره بین‌المللی ترویج و آموزش کشاورزی است.
برنامه‌ریزی برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر این رویداد علمی مهم استان از مدت‌ها قبل توسط دستگاه‌های شرکت‌کننده و حامی برنامه‌ریزی شده است. چند روز قبل نیز در محل مدیریت امور شعب بانک کشاورزی استان به‌عنوان یکی از حامیان مالی این کنگره و کنفرانس بین‌المللی جلسه‌ای با حضور جمعی از مدیران بخش‌های مختلف بانک کشاورزی کشور، دبیران بخش‌های مختلف برگزاری از دانشگاه زنجان و سایر ارگان‌ها برگزار شد که حاضران نظرات خود را برای هر چه پربارتر برگزار شدن این رویداد علمی بیان کردند.در ابتدای این جلسه مهندس بهزاد نیکخواه، مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان با اشاره به اینکه سال ۲۰۱۴ از سوی کشور فیلیپین به عنوان سال کشاورزی خانوادگی پیشنهاد شد، گفت: ۲ میلیارد نفر در کل جهان ساکن روستاها هستند و ۵/۲ میلیارد نفر نیز در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و ۵/۱ میلیارد نفر نیز در قالب طرح‌های بخش کشاورزی ۷۰ درصد تولیدات غذایی را در دنیا برعهده دارند که در ارتقای امنیت غذایی تاثیر بسزایی دارند. به گفته وی، در کل دنیا ۵۰۰ میلیون نفر در ۴۰۰ میلیون قطعه با مساحت زیر ۲ هکتار فعالیت‌های خرد را دنبال می‌کنند که برای مثال ۱۰ میلیون نفر در بخش آبزیان فعالیت کرده و ۳۷۰ میلیون نفر نیز عضو انجمن‌های محلی کشاورزی هستند. نیکخواه با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی خرد هستند، افزود: جامعه هدف بانک خانوارهای کشاورزی هستند و بخش اعظم سرمایه‌گذاری بانک در بخش کشاورزی بوده است. مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان، گرایش به سمت تخصصی شدن فعالیت‌ها و نیز عمل به مسوولیت اجتماعی برای تحقق توسعه پایدار را جزو سیاست‌های بانک عنوان کرد و گفت: ۲ سال قبل با سازمان جهانی یو.ان.دی.پی فعالیت‌هایی از سوی بانک کشاورزی با رویکرد رشد فراگیر انجام گرفت و در مهر امسال مابین بانک و نماینده مقیم سازمان ملل‌متحد قراردادی منعقد شد. وی زنجان را یکی از استان‌های پایلوت برای اجرای طرح‌ها عنوان کرد و ادامه داد: این فرصت مغتنمی برای بخش کشاورزی استان بود تا با اجرای موفق طرح‌ها بتوانیم به سایر کشورها تعمیم دهیم. نیکخواه بر لزوم در دسترس بودن اعتبارات خرد برای طبقات پایین دست روستایی تاکید کرد و افزود: در کنفرانس بین‌المللی که شهریور سال آینده در زنجان برگزار خواهد شد، تسهیل نوآوری برای کشاورزی خانوادگی جزو شعارها است. به گفته مدیر امور شعب بانک کشاورزی استان، مدیریت فقر برای تسهیل در اعتبارات خرد جزو اهداف هزاره سوم است که باید برای تحقق آن گام برداریم. در ادامه دکتر غلامرضا مجردی، دبیر اجرایی کنگره و کنفرانس بین‌المللی با اعلام اینکه این رویداد مهم علمی
۱۱ تا ۱۳ شهریور سال آینده در دانشگاه زنجان برگزار می‌شود، گفت: این کنفرانس و کنگره با مشارکت وزارت جهاد کشاورزی، بانک کشاورزی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان میراث فرهنگی، آب منطقه‌ای، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان بهزیستی، دانشگاه‌های تهران، تبریز، بنیاد جهانی میراث کشاورزی، مجمع جهانی خدمات مشاوره روستایی، مجمع جهانی روستایی و نیز دانشگاه‌های معتبر خارجی و سازمان‌های مرتبط برگزار می‌شود.