دنیای اقتصاد - کاشان - سید حسین صدری: مدیر اداره تاسیسات و زیباسازی شهرداری کاشان از بررسی و مطالعه طرح صدور پروانه‌های ساختمانی در کنار پروانه پایان کار ساختمان به‌منظور رسیدگی و ساماندهی به وضعیت سیمای شهرکاشان و تدوین ضوابط برای کنترل نمای ساختمان‌های شهری خبر داد. مهندس محمد حسین واحدیان گفت: در پروانه نمای ساختمان، مشخصات نمای ساختمان تعیین می‌شود که به این ترتیب بر هرگونه نوسازی، بازسازی و مرمت ساختمان در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر نظارت می‌شود.
وی، این اقدام را بهترین راه برای رسیدگی به سیمای آشفته شهر دانست و ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن این طرح، اقدامات موثری در زمینه ساماندهی نماهای شهری انجام شود. وی خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت نمای ساختمان‌ها در شکل‌دهی سیما و منظر شهری و حفظ بافت تاریخی شهرکاشان، نمای کلیه ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های واقع در محدوده تاریخی کنترل می‌شود.
به گفته وی، در کاربرد نماهای ساختمانی شاخص‌هایی چون استفاده از مصالح هماهنگ با معماری بومی منطقه استفاده از الگوها و فرم‌های به‌کار گرفته شده در ساختمان‌های دارای ارزش در محدوده بافت تاریخی در نظر گرفته می‌شود تا به این وسیله تعارضی ایجاد نشود.
مدیر اداره تاسیسات و زیباسازی شهرداری افزود: کلیه مالکان در صورتی که بخواهند اقدام به ساخت و ساز کنند، باید طرح نمای پیشنهادی خود را به دفتر کنترل نمای ساختمان شهرداری ارائه داده و تاییدیه طرح نما را دریافت کنند. در غیر این صورت انجام عملیات ساختمانی امکان‌پذیر نخواهد بود.
واحدیان در پایان گفت: با اجرایی شدن این طرح، کنترل نمای ساختمان‌های در حال ساخت‌وساز یا در مرحله اخذ پروانه با توجه به موقعیت خاص محدوده تاریخی و در نظر گرفتن موقعیت قرارگیری بناها صورت خواهد پذیرفت تا هماهنگی بصری لازم میان معماری ساختمان‌های جدید با بافت تاریخی موجود ایجاد شود.