دنیای اقتصاد - سنندج - فرزاد نویدی: معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو گفت: 25 طرح ملی در حوزه آب و برق در کردستان در حال انجام است که اجرا و بهره‌برداری کامل از آنها به توسعه استان شتاب خواهد داد.
رضا انجم شعاع در دیدار اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از سد سیازاخ دیواندره افزود: تعدادی از این طرح‌ها مورد دیدار قرار گرفت و از نزدیک با مشکلات آنها آشنا شدیم و قطعا برای رفع این مشکلات برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ خواهد شد.
به گفته معاون وزیر نیرو، توجه به بحث اوراق مشارکتی و استفاده از این ظرفیت در استان نیز می‌تواند بستر تامین اعتبارات مورد نیاز برای اجرای پروژه‌ها را فراهم سازد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان قطعا کردستان جزو اولویت‌های ما در پیگیری و رفع مشکلات در وزارت نیرو خواهد بود.
معاون طرح و توسعه و سرپرست معاونت برنامه‌ریزی شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این دیدار بر لزوم تامین اعتبار برای تکمیل سد سیازاخ تاکید و این پروژه را برای منطقه حیاتی و بسیار مهم عنوان کرد.
مجید سیاری افزود: سد سیازاخ اولین حلقه از توسعه شهرستان‌های دیواندره و بیجار است؛ چرا که تمام پروژه‌های این دو شهرستان منوط به تامین آب خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز در این دیدار با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای سد سیازاخ دیواندره گفت: هم‌اکنون ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای سد، جاده و جابه‌جایی دو روستای حوزه سد مورد نیاز است.
مهندس اقبال شانظری افزود: ساخت این سد از سال ۸۲ آغاز شده و تاکنون ۷۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای آن هزینه شده است.
وی با بیان اینکه ادامه عملیات اجرایی این سد به‌دلیل کمبود اعتبار، تقریبا متوقف شده است گفت: هم‌اکنون برای تکمیل عملیات اجرایی ۵۵ میلیارد تومان نیاز است.
مدیرعامل آب منطقه‌ای کردستان اظهار کرد: در سال گذشته ۷۰ میلیارد ریال برای اجرای سد سیازاخ دیواندره اختصاص داده شد که تاکنون ۴۵ درصد اعتبار تخصیص داده شده وصول شده است و امیدواریم تا پایان سال مالی کل اعتبارات تخصیصی وصول شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سد سیازاخ سد خاکی سنگریزه‌ای با هسته رسی است که ۸۶ متر ارتفاع از پی دارد طول تاج آن ۲۸۵ متر و عرض آن نیز ۸ متر است.
وی با بیان اینکه حجم مخزن این سد ۲۶۵ میلیون متر معکب است افزود: از سال ۹۰ آب شرب شهرستان دیواندره به صورت اضطراری و از محل فرازبند سد در حدود ۵ تا ۶ میلیون متر معکب در دریاچه مصنوعی تامین می‌شود.
وی گفت: این سد با هدف تامین آب ۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی منطقه، تامین آب شهرهای دیواندره و بیجار، آبزی‌پروری در پایاب، گردشگری، برق آبی و صنایع احداث می‌شود.
نمایندگان مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران نیز در این بازدید سد سیازاخ را یکی از پروژه‌های اولویت دار استان در تامین اعتبار عنوان کردند.
سالار مرادی و سید احسن علوی اعتبار فعلی را جوابگوی نیازهای استان ندانسته و خواستار تامین اعتبار پروژه‌های استان شدند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس هم استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری خارجی و شرکت‌های تعاونی را به‌منظور احداث پروژه‌های عمرانی ضروری دانست و گفت با جابه‌جایی و اولویت‌بندی اعتبارات می‌توان پروژه‌های عمرانی استان را
به اتمام رساند.
سید مهدی هاشمی تصریح کرد: بر اساس دیدارهایی که در استان کردستان انجام دادیم سه نیاز اصلی و اولویت دار کردستان را آب، حمل‌ونقل و مسکن می‌دانیم.
استاندار کردستان به مشکلات انتقال آب استان نیز اشاره کرد و گفت: عمده بارش‌های استان در بخش غربی و بیشتر اراضی کشاورزی نیز در بخش شرقی استان است و از این رو نیاز جدی به انتقال آب داریم. وی هزینه‌های انتقال آب از غرب به شرق استان را بسیار بالا دانست و اظهار کرد: اکنون مانع اصلی در این حوزه کمبود اعتبار است.
عبدالمحمد زاهدی گفت: در صورت بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب، شاهد ایجاد تحول در حوزه کشاورزی استان خواهیم بود.
استاندار کردستان مشکل دیگر حوزه آب استان کردستان را خروج آب از استان دانست و گفت: درخواست و مطالبه مردم کردستان و مسوولان اختصاص آب مورد نیاز استان است و مازاد این نیاز به استان‌های دیگر اختصاص یابد.